Tot ziens Scandinavië - welkom goedkoper bier. - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Tot ziens Scandinavië - welkom goedkoper bier. - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Tot ziens Scandinavië - welkom goedkoper bier.

Door: Budi

Blijf op de hoogte en volg Budi

18 Augustus 2013 | Duitsland, Regensburg

Inmiddels in Duitsland aangekomen en afscheid genomen van het mooie Scandinavië. Zweden en Noorwegen heel fijn van diverse perspectieven mogen zien. Ik moet mijn mening toch een beetje bijstellen. Voordat ik op reis ging had ik iets veel met Zweden, enorme bossen, prachtige natuur, vriendelijke mensen en natuurlijk Stockholm. Nu ik een paar dagen meer in Noorwegen heb gezeten. Moet ik zeggen dat de fjorden toch alles overtreft in tegenstelling tot de enorme bossen en heuvels van Zweden. De vrouwen in Zweden zijn nog steeds mooier (alhoewel Mikael en Maartje daar anders over denkt), de producten zijn goedkoper maar de natuur is toch overweldigend te noemen in Norge.

De dag na de adembenemende gletsjerhike liepen we nog wat rond door de stad en besloten we een boottocht van 4 uur te maken. In tegenstelling tot die dag eerder regende het pijpenstelen. De eerste overigens in Bergen. Ik heb me laten vertellen dat Bergen en regio vergeleken met de rest van de regio ontzettend veel regent. De boot bracht ons meer landinwaarts richting Modalen. Het begin was wijd en open en het begon droog te worden. Met een flinke vaart en tegenwind zijn we op het bovendek gaan staan om de natuur met onze eigen ogen te zien in plaats van achterglas op het het benedendek. Hoe verder we gingen hoe nauwer het werd en hoe meer de indrukwekkende fjorden boven ons uit staken. Hoe nietiger je wordt. Op een gegeven moment stopte het open water en werden we omgeven door diverse watervallen en een klein pittoresk plaatsje genaamd Mo. Modalen, de regio wat logischerwijs 'het dal van Mo' betekend bestond uit het kleine plaatsje met enkele huisjes aan de oever waar het schip had aangelegd. We hadden 1 uur om rond te lopen en de omgeving in ons op te nemen. In de plaatselijke kerk nog onze handtekening achter gelaten vanwaar we vandaan kwamen op aansporen van een oude Noorse vrouw. Waar bij mij de gedachte opkwam of het hele dorp zo is: oude bewoners waarvan alle jongeren richting de grote steden zijn vertrokken. Na een uur zijn we terug gevaren met een leuke onderbreking dat de boot heel dicht naast een fjord voer om de dekknecht van de kapitein met een emmer plus een nat pak water zien opvangen van een waterval. Waarvan je het water nog kon drinken ook. Eenmaal in Bergen aangekomen nog wat rondgelopen een klein museumpje bezocht en vervolgens teruggegaan naar de hostel. Voorzover een rustige avond gehad omdat we de volgende dag vroeg eruit moesten om naar Oslo te vertrekken.

Bergen - Oslo is een van de meest mooie treintrips van Europa. Volgens vrienden die deze andersom hebben gemaakt was het de moeite waard. En inderdaad dat was ook zo. We voerden weg uit de open haven, langs steile hoge fjorden door tunnels. Ergens midden in de trip kwam de trein boven de 1200 meter, het plaatsje Finn, uit waar een gletsjer nog niet van al zijn ijs af was. En waar heel veel mensen hun mountainbike tocht gingen maken. Het voer verder totdat we in Oslo aankwamen. Snel de backpacks in een kluisje gedaan en de stad in gegaan. Ik moet je zeggen dat Oslo er anders bij ligt toen ik 3 jaar geleden daar voor de laatste keer was ergens tegen het einde van de herfst. Er was destijds ook zon maar niet zoals nu met een heerlijk windje en een aangename temperatuur. Het Opera gebouw die ik eerst niet bezocht had en ook een mooi uitzicht verschafte op de binnenstad was totaal nieuw voor mij. De binnenstad was veel levendiger in zomer. Er was ook een Jazz festival aan de gang als een stem voor politieke partijen aangezien de verkiezingen weer zouden komen. Er zaten een paar vreemden eenden in de bijt tussen al die partijen. Je kent ze wel de liberalen of de democraten maar je had ook de communisten en de piratenpartij. Snel een Pizza gegeten en vervolgens terug naar het station de bagage opgepikt en naar het vliegveld van Oslo gereden. Omdat onze vlucht naar Duitsland pas de volgende dag zou gaan hadden we uit praktische, helaas niet de mooiste, redenen een hostel/motel nabij het vliegveld gepakt. Tja moet je ook een keer meegemaakt hebben. Gelukkig dat het voor 1 avond was. Het was daar dood en dood saai. Uit verveling zijn Mikael en ik een beetje rond gaan lopen wat gek lopen doen bij een ouderwetse legertank en terug. Voor de rest saai zeer saai rest van de avond een boek gelezen en Mikael een film.

Korte nacht want onze vlucht vertrok weer om 7.45 in de ochtend gezien de vroege incheck tijd laat zich raden hoe laat we ons bed uit waren. Rond de klok van zessen stonden we weer op het vliegveld en konden we onze vlucht richting Duitsland, München, pakken. 1 opluchting was dat het daar veel goedkoper zou worden. De bierprijs en de prijzen in scandinavië in het algemeen zijn niet bepaald goedkoop te noemen. 1 halve liter in Bergen koste omgerekend 8 euro. Toen we in Duitsland in de biergarten zaten was het nog niet eens 3,5 euro. Helaas kwamen Mikael en ik wat later in Regensburg aan dan gepland. De S-Bahn trein reed namelijk om het centrum heen en niet langs München Hauptbahnhof in verband met werkzaamheden aan het spoor. Wat ons niet gezegd werd en wat we ook niet hadden gezien. Na wat geheen en weer gereis plus een bus gepakt te hebben kwamen we aan op het Centraal station van München om aldaar de trein (regionaal Bahn) naar Regensburg. Jesper onze derde reisgenoot zou zijn vakantie beginnen in Regensburg. Het was zijn eerste Interrailtrip. En we zouden hem ontmoeten in de centrale hal. Aangezien we later kwamen zat er maar 10 minuten tussen, leven de Deutsche pünktlichkeit, toen we hem zagen. Zijn begin was weer 'voortvarend' begonnen. Iedere interrailer weet dat je in je eigen land niet met interrail mag reizen wel tegen korting als het een vertrek of aankomsttrip is. Jesper had geen kaartje vanaf amersfoort tot aan de grens. Geen cash op zak en geen creditcard was het even behelpen hoe hij dit nou ging betalen. Gelukkig kon hij even later wel met een Pinpas wel betalen.

We zijn de eerste dag in Regensburg en het is een geweldig stadje. We hebben nog niet alles gezien. Maar het is een geweldige stad om te zien. Een van de oudste steden van Duitsland is ontstaan aan de Donau met keltische nederzettingen en uit eindelijk bevolkt door de romeinen die de stad daadwerkelijk hebben gesticht rond 179 jaar voor Christus. De stad is echter opgebloeid in de middeleeuwen toen in de regio jarenlang strijd was om de macht om de adel of over het geloof. De stad zelf is er niet lelijker op geworden. Typische Duits stadje waar je kan verdwalen in de diverse steegjes en in een keer uit kan komen op een groot plein of een gebouw met mooie decoraties overgaan in een zeer smal steegje waar je moet bukken en typische kasseien stenen. Morgen gaan we de stad beter bezichtigen. De aanzet is veel belovend.