Oostenrijk, Alpen, bier en Wienerschnitzel - Reisverslag uit Velden am Wörthersee, Oostenrijk van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Oostenrijk, Alpen, bier en Wienerschnitzel - Reisverslag uit Velden am Wörthersee, Oostenrijk van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Oostenrijk, Alpen, bier en Wienerschnitzel

Door: Budi

Blijf op de hoogte en volg Budi

21 Augustus 2013 | Oostenrijk, Velden am Wörthersee

De volle dag in Regensburg regende helaas. Eerst zijn we door heel de historische stad gelopen. Waarbij we eerst nog lange tijd bij de sluis hebben gestaan om te zien hoe een groot schip binnenvoer en vervolgens het waterpeil zakte om weer door te varen. De gehele lijst zoals eerder vertelt staat op de lijst van de Unesco. En terecht afgezien van de volledige historie niet in 1 blog uit te leggen is. Maar het straalt volledig van de stad af. Van de sint Peters Kathedraal met zijn twee torens is heel prominent aanwezig in de skyline en is tevens ook het meest herkenbare van Regensburg. De binnenzijde van de Kathedraal is niet de pracht en praal van een katholieke kerk die we gewend zijn aangezien de kerk ouder is dan de meeste kerken. De twee spitsen op de toren zijn pas in de 19e eeuw afgemaakt en zijn nu heel herkenbaar (overigens hetzelfde was in Keulen dat de spitsen pas zijn afgemaakt in de 19e eeuw). De regen maakte ons niet mogelijk om rustig in een paar straatjes te staan om dat je snel doorloopt. Dus zijn we een museum in gegaan om daar wat meer over Regensburg te weten te komen. We wilden ook naar een ander museum maar omdat het maandag was, net als bij alle andere internationale steden overigens, is maandag rustdag. Alle musea waren dicht. Dus besloten we een boottocht te maken over de Donau. Geheel toevallig was de boot op het punt om weg te varen toen we daar aankwamen. We konden gelijk opstappen.

De boot voer over een niet zo mooi stukje van de Donau die ik gewend ben in Oostenrijk. Het is kleiner en het landschap erom heen is niet zo indrukwekkend. Afgezien van een paar dorpjes en struiken en vlak land. Tot dat we in een heuvel zagen op doemen met een immens gebouw erop. Een Pantheon bovenop de heuvel gaf het een klassiek aanzicht. Die gebouw 'Walhalla' genoemd is een van de meest recente neo classistische gebouwen van de 19e eeuw. En is een van de meest waardevolle cultuur erfgoed van Duitsland in de moderne historie. In 1 uur naar boven geklommen en foto's gemaakt en genoten van het landschap om ons heen. Na de boottocht rustig aangedaan en terug gelopen naar de hostel. Waarbij we een rustige avond hadden en een potje getafelvoetbald hebben. Alhoewel Mikael won heel de tijd.

De volgende dag rustig wakker geworden en rond de klok van kwart voor 10 de trein gepakt. Die helaas drie kwartier stil stond. Wat ons best frustreerde omdat we de aansluiting moesten halen in München. Gelukkig dat we een trein eerder hadden gepakt. De trein was trouwens ook overval. Een vrouw zei tegen ons dat we ook in de eerste klas konden zitten als compensatie van de vertraging. Ik zei terug dat we ik dit wel gewend was. Want in sommige Nederlandse treinen is het nog veel erger en dan rijden ze óf niet óf heel langzaam. Eenmaal in München pakten we de trein richting Oostenrijk. Een tocht die ik vorig jaar ook gemaakt had toen we vanuit München naar Bled ging in Slovenië. Een tocht die ons dwars door de Alpen voer met hoge toppen diepe dalen, lange tunnels, eeuwige sneeuw, mooie meren enzovoorts. Helaas voor Jesper was het hoogte verschil al genoeg om druk op de oren te zetten waardoor hij heel snel niks kan horen. Gelukkig duurde dat een paar uur voordat het weer hersteld is. Toen we in Velden aan kwamen moesten we nog een half uur lopen met onze zware bepakking totdat we bij onze hostel kwamen.

Velden am Wörthersee is een mooi plaatsje rond het meer de Wörthersee. Een van de schoonste meren van het land. Letterlijke en figuurlijk. Schoon omdat het mooi gelegen is tussen de bergen en zeer helder blauw is. Schoon om dat het water ook zeer zuiver is en dat je bij wijze van een slok uit het meer zeer aan te raden is. Velden am Wörhersee en andere plaatsen rondom het meer is een toevluchtsoord voor alle rijken der aarde. Dat wisten we pas toen we door het dorp liepen. Ferrari's, dure Audi's, Porsches enz. Veel mooi mensen die op en top gekleed zijn en graag gezien willen worden. Materialisme in optima forma, Helaas voel ik me daar niet echt prettig bij. Omdat ik me meer ben van 'je moet tevreden zijn met wat je hebt'. Prijzen overigens vallen best mee als je weet waar je moet zoeken.

Vandaag hadden we een fiets gehuurd om een tocht rondom het meer te maken. Deze tocht staat in de top 5 van meest gereden routes in Oostenrijk. Het huren van de fiets bleek nog een hele klus omdat de fietsen bij de hostel allemaal verhuurd waren. Dus zijn we naar een andere plek gelopen in het dorp. Wat weer 20 minuten lopen was. Gelukkig waren daar wel fietsen te huur. Het mooie hiervan was wel, als er problemen waren met de fiets of je wilt een nieuwe fiets dat je op 25 punten rondom het meer kan doen. Ook het stallen van de fiets is bij een van deze punten geen probleem als je er klaar mee bent. Onze toch begon langs het meer. Achteraf gezien was het beter om met de klok mee te fietsen en niet tegen de klok. Omdat de zuidkant van het meer het fietspad tegen de meeroever aanligt fiets je eigenlijk tegen de (fiets)stroom in. Maar dat was achteraf. Na 2,5 uur inclusief pauzes waren we ongeveer op de helft in Klagenfurt aangekomen. Een mooi stadje waar we op adem konden komen en de stad konden bezichtigen. Genoeg te zien waaronder de mooie kerken (waarvan 1 hele mooie kapel had met mooie beschilderingen). En genoten van de lunch. Want ik had echt zin in een Wienerschnitzel. Want als je in Oostenrijk bent moet je ook Oostenrijks eten proberen. Na 1,5 uur in Klagenfurt rond gehangen te hebben zijn we terug gereden. Waar we uiteindelijk bij de hostel onze fietsen gedropt hebben. Om vervolgens lekker languit op het strandje gelegen en gezwommen te hebben. Een mooi einde van een leuke dag.

• 21 Augustus 2013 - 21:49

Jose:

Ben weer helemaal bijgelezen. Volgens mij amuseren jullie je wel. Groetjes aan Mikael en Jesper.

• 21 Augustus 2013 - 22:17

Ria Schutte:

Leuk omals3 musketiers onderweg te zijn. Ik lees niks over de heerlijke biertjes bij die wiener schnitzel.
    Veel plezier bij het vervolg van de trip.

• 22 Augustus 2013 - 21:23

Antoinette :

Geweldig verhaal Budi. Leuk geschreven en kan precies volgen wat jullie allemaal weer meemaken. Nog hele fijne dagen.

Groeten,
    Antoinette