Off we go to... Sweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Off we go to... Sweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Off we go to... Sweden

Door: Budi

Blijf op de hoogte en volg Budi

12 Augustus 2013 | Zweden, Stockholm

Na een drukke periode weer eens tijd voor bezinning. Om weer eens lekker op vakantie te gaan. 3 Weken lang weer eens met de trein (en nu ook wat meer gebruik van het vliegtuig en bus) een trip van Noord naar Zuid Europa. Te beginnen in Zweden.

Na een ontzettend slechte nacht slapen, ik had maar 2 uurtjes geslapen bij elkaar, zijn Maartje en ik naar Eindhoven gereden. Eenmaal aangekomen moesten we nog wachten op Mikael die wat later zou komen. Na een flink bak koffie, wat ik écht nodig had, werd ik al weer een beetje wakker. Niet veel later konden Mikael en ik in de rij staan om in te checken. Inchecken ging voorspoedig en gauw daarna konden we na afscheid de door de beveiliging wachten op het vliegtuig van RyanAir. Voor de eerste keer dat ik daar mee gevlogen heb. Alhoewel ik diverse verhalen gehoord heb viel het best mee met deze prijsvechter. Inderdaad de ruimtes zijn wat krap en elke extra kilogram wordt genadeloos afgestraft met een 'boete' maar het is niet veel anders als bij een andere budget maatschappij zoals Easyjet. Na anderhalf uur vliegen waren we eindelijk op plaats van bestemming... nog altijd 90 km van Stockholm vandaan: Nyköping. Met de bus naar de Zweedse hoofdstad gereden en aldaar snel onze hostel kunnen vinden. City Backpackers, de naam van de hostel was de hostel die ik 3 jaar geleden ook aangedaan had tijdens mijn Eurotrip van 3 maanden. En was me zo goed bevallen dat ik de keuze snel gemaakt had bij het reserveren toen we besloten om deze stad aan te doen.

Stockholm lag er net als 3 jaar geleden er nog fantastisch bij. Nog mooier was dat het weer een stuk beter was dan destijds. Van 3 tot 5 graden in de plus naar 18 tot 20 graden in de plus met hier en daar een regenbuitje was het een aangename temperatuur om de stad eens goed te bezichtigen. We hadden vandaag ons beperkt tot de oude stad van Stockholm: Gamla Stan met zijn Pittoresk uiterlijk doet het haast sprookjesachtig aan. Helaas waren niet alle kerken te bezichtigen tenzij je er voor betaald. Alhoewel ik ze al gezien had was het ook eens goed om wanneer je de stad nogmaals bezoekt anders naar dingen gaat kijken als de vorige keer. Zoals eerder gezegd het weer. Maar ook dat er veel meer toeristen waren. En andere bezienswaardigheden die ik tijdens mijn eerste keer over het hoofd had gezien. Zoals het Paleis als het Parlement. Waar ik destijds niet naar binnen kon, konden we dat nu wel. Ook een mooi moment was de wisseling van de wacht voor de Paleispoort toen we even wilde schuilen voor de regen.

De ronde door de stad verliep voorspoedig maar het avond uur was snel aangebroken dus was er na een korte pauze in het de Hostel tijd om wat te gaan eten. En wat ga je dan eten als je in Zweden bent? Juist gehaktballen met aardappel puree en jam. Lokaal gerecht wat zeer goed te eten was ook voor MIkael. Na een gezellige zit in het eettentje waren we gauw terug in de Hostel. Eerst maar even die korte nacht bijslapen en dan lekker fris en fruitig de rest van de stad bezichtigen.

• 13 Augustus 2013 - 00:05

Ria Schutte:

Leuk verslag, en het doet me denken aan de trip welke ik met Maartje heb gemaakt 2 jaar geleden.
    Veel plezier met het vervolg van je reis en tot ziens, Ria

• 21 Augustus 2013 - 21:41

Jose Beck:

Beetje late reactie vanwege alle drukte in huize beck. Leuk dat Stockholm een 2e keer niet tegenviel.