De laatste dagen in het warme zuiden. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Budi Loonen - WaarBenJij.nu De laatste dagen in het warme zuiden. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in het warme zuiden.

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

15 December 2010 | Spanje, Madrid

… althans een stuk warmer dan het noorden. De kustgebieden waar ik geweest ben is het redelijk zacht. Maar als je naar het binnenland gaat dan is het best koud. Zo was mijn eerste stad na Barcelona, Valencia. Daar werd ik op gewacht door Maria Lopez en haar vriend David. Iemand die ik ken van het summercamp afgelopen zomer. Charmant als ze is en heel Spaans: dwz open, vriendelijk en genieten van het leven. Hoewel Maria 1 jaar ouder is dan ik, is ze wel in verwachting van haar eerste kind. De buik begint al aardige vormen aan te nemen. Ergens in maart / april wordt de eerste baby verwacht. De eerste dag in Valencia heb ik kunnen genieten van de Spaanse keuken zoals Tapas, Paella enz. En ik heb de oude stad kunnen zien. Zoals de diverse kerken, stadhuis, arena voor de stierengevechten, een opgedroogde rivier (waar nu veel sport bedreven wordt) en snoepwinkels. Die avond leerde ik ook de vrienden van Maria en David kennen. D'r zijn twee spaanse gebruiken waar ik echt aan moet wennen. Ten eerste ook al ken je de persoon niet bij wijze van groet kus je de vrouwen 2x op de wangen. Voor voelde dat onwennig aan. Ten tweede ik kan maar niet wennen aan de Spaanse tijden van de lunch (ergens rond 14u) en het diner (ergens rond 9u).

De tweede dag in Valencia had ik samen met Maria (David moest die dag voetballen) de 'witte stad' bezocht. De City of Arts and Science in Valencia. Een van de bekende trekpleisters in Valencia. De witte stad bestaat uit uitzonderlijke en bijzondere architectuur en bijna alle gebouwen zijn ontworpen door Santiago Calatrava. Ik ben in veel plekken geweest. Vooral veel oude historische gebouwen. Maar dit was de eerste keer dat ik me behoorlijk overweldigd voelde door de magistrale en vooral witte, open, kolossale architectuur. We zijn ook in een van de gebouwen geweest om een Film te kijken in het planetarium. Waar ik me overigens niet zo lekker voelde door de performance van de film. En het andere gebouw was het Science gebouw. De derde dag was zeer kort want ik zou die dag vertrekken richting Zaragoza. Toch heb ik kunnen genieten van een typische drank die ze daar veel drinken. Genaamd: Horchata. Een zeer zoet plantaardige drankje. Die overigens ook zeer goed tegen maag en darmklachten helpt.

De dagen na Valencia ben ik door wezen reizen naar Zaragoza. Zaragoza is een kleine stad vergeleken met Madrid en Barcelona. Toch heeft het veel te bieden. Zeker qua cultuur en historie. Het was de eerste stad waar je duidelijk de Romeinse, Islamitische (Spanje was tot de middeleeuwen veroverd door de Moren) en Spaanse/Katholieke door elkaar heen ziet. De machtige Kathedraal met zijn Romeinse oorsprong maar nu volledig Katholiek. Ook heb ik een mis mee mogen maken van de heilige Maagd Maria. Dat beeldje is nog niet 10 cm hoog maar wordt met volle overgave vereerd. Helaas waren alle musea gesloten op maandag. Behalve 1. Het Aljaferia kasteel was de enige die nog open was. Een mooi kasteel overigens met een arabische oorsprong.

De laatste stad waar ik momenteel verblijf is Madrid. De hoofdstad van Spanje. In Madrid had ik afgesproken met Marieke. Marieke is de zus van iemand die ik ken van de slechthorende jongeren organisatie. Zij studeert overigens Spaans in Madrid. Marieke liet me het historische hart zien van Madrid en het park. Die avond heb ik nog een museum kunnen bezoeken die gratis was tussen 6 en 8. Gratis denk je dan. Dat was mooi meegenomen. Maar dat museum heel veel werken tussen de 14e en 18e eeuw van diverse grootmeesters. En zoveel dat het onmogelijk was om alles te zien in die 2 uur. Dus heb ik selectie moeten maken. Die avond heb ik heb nog heerlijk gedineerd met Marieke en 2 Kazachstanen. Waarvan er 1tje de flatgenoot was van Marieke.

De enige hele dag in Madrid viel op een woensdag. Daarmee val je met de neus in de boter wat betreft museum bezoek. Veel musea zijn dan gratis of tegen korting te bezoeken. Dus een tip als iemand binnenkort naar de Spaanse hoofdstad vertrekt. Het eerste bezoek was het Koninklijk paleis. Marieke liet het me al zien tijdens haar tour. Maar nu ben ik binnenin geweest. Het eerste wat me in mijn hoofd op kwam was: hoe komt de koninklijke familie aan dat geld?! Mijn god wat een zilver, goud en edelstenen. Mooi was het in ieder geval wel. Elke kamer had zowat zijn eigen thema. Zo was 1 kamer alleen maar gedecoreerd met porselein. De andere kamer was volledige met goud bewerkt, weer een andere kamer was volledig met de japanse houtuitsnede bewerkt. Na het paleis een kortstondig bezoekje gebracht aan de kathedraal. En het hoogtepunt van de dag was toch wel het bezoek aan het Estachio Santiago Bernabeu. Het voetbal stadion van de meest succesvolste voetbalclubs ooit: Real Madrid C.F. Ik kan daar urenlang overpraten. Maar het is een ontzettend mooi stadion. Waarvan de prijzenkast het meest indrukwekkendste is: Gouden schoenen, Gouden ballen, Champion League cups, UEFA Cups, Landstitels, bekertitels enz. enz. Kortom een prijzenlijst om U tegen te zeggen.

  • 16 December 2010 - 19:28

    Sanne:

    Hoi Budi,

    Wat een leuke verhaal weer!
    En leuke foto's!
    De foto's van Valencia herkende ik wel van toen ik in Valencia was. Valencia is een mooie stad.

    Nog heel veel plezier op je laatste stukkie van je reis!
    Het komt steeds dichterbijer!

    Liefs Sanne

  • 18 December 2010 - 14:22

    Maro & Yvon:

    Weer leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Geniet nog ff van je reis, want voor je het weet begint het normale leven in Nederland weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 110303

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: