In Barcelona... hoofdstad van Catalonie - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Budi Loonen - WaarBenJij.nu In Barcelona... hoofdstad van Catalonie - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

In Barcelona... hoofdstad van Catalonie

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

09 December 2010 | Spanje, Barcelona

Voor de laatste keer keek ik om naar de karakteristieke Katherdraal van Florence. De historische stad zal ik missen denk ik er een leuke tijd heb gehad. Ik kom zeker nog een keer terug, dat is zeker. Want ik wil ooit nog een keer de Medici Kapel nog een keer zien. Eenmaal op de trein naar Milaan merkte je dat je weer naar het noorden reist. Geleidelijk aan begon het landschap steeds witter te worden. Eenmaal in Milaan zag je ook dat het hier sneeuwde. Mijn nachttrein ging 's avonds dus ik had een paar uurtjes om in Milaan rond te hangen. Milaan is, althans voor mij dan, een stad waar je gewoon na een paar uurtjes het wel gezien heb. Tenminste als je niet van het shoppen bent. Want d'r werd behoorlijk afgeshopt daar. Zeker nu de kerst nadert leek het drukker te zijn dan normaal. Maar je moet wel een behoorlijke portemonnee hebben wil je iets 'leuks' kopen. 1500 euro voor een Prada tasje of wil je een leuke jack van Gucci van 1000 euro, ow nee doe maar gelijk een zonnebril van Dolce & Gabbana van 500 euro d'r bij. Afijn je snapt wel dat dit niet voor iedereen is weg gelegd.

De volgende dag na een lange nachtrit in de nachttrein kwam ik in Barcelona aan. Het grote verschil met Italie is dat het een stuk warmer is. Ja je hoort het goed. Het was liefst 20 graden (of meer) toen ik daar aan kwam. In de middag was het nog warmer en was het tussen de 20 en 25 graden. Goh leuk man! Winter in het zuiden van Europa. Nadat ik ingecheckt had bij de hostel ben ik Barcelona wezen verkennen. De hostel lag pal naast de bekendste straat van Barcelona: La Rambla. Diverse straat artiesten, kraampjes, tekenaars en optredens maakten de straat een leuke straat om in rond te hangen. Daarnaast ben ik ook nog naar het strand geweest. Moet natuurlijk ook gebeuren he. Als het toch 20 graden is…

Die avond ben ik naar FC Barcelona geweest. Nog een voetbal wedstrijd? Denk je dan. Tja ik viel met de neus in de boter wat betreft voetbal. Omdat FC Barcelona allang door was in de Poule fase van de Champions League en omdat de wedstrijd samenviel met een feestdag in Spanje was het verre van uitverkocht. Gelijk een kaartje gekocht en de wedstrijd gezien. Het is duidelijk dat je niet voor de fanatieke sfeer moet gaan bij FC Barcelona. Nee Barcelona is puur voetbal. Mooi voetbal met bravoure. Voetbal waar je als voetbalfan likkebaardend naar zit te kijken. Zoals ze zeggen het tikki-takki voetbal. Een keer raken de bal en scoren. Omdat FC Barcelona allang door was in de groepsfase speelde ook een B-team. Maar de laatste 20 minuten begon heel het stadion te roeren omdat Messi erin kwam. Wie kent hem niet? Het is een fantastische speler. Het spel was ook gelijk een stuk beter en fabuleus! Barcelona won uiteindelijk met 2 - 0. Oh ja de tegenstander was Rubin Kazan uit Rusland.

Na de turbulente voetbalavond de dag erna weer een andere deel van Barcelona gezien. Het mooiste hoogtepunt van die dag was eigenlijk het bezoek aan de Grenada Familia. Een kerk ontworpen en gebouwd door de Spaanse/Catalaanse kunstenaar. Overigens in heel de stad zijn er gebouwen van hem te vinden. Maar de kerk is toch wel het neusje van de zalm. Het is een fantastische stijl van moderne visie, architectonische hoogstandjes, naturalisme, metafysische ervaringen enz. enz. De kerk die overigens nog steeds niet af is. Ze zijn er in 1882 mee begonnen en ze denken dat het pas in 2030 af is. Maar de binnenzijde is af. Als je in Barcelona bent. Dan moet je gewoon de kerk bezoeken. De plaatjes zeggen alles denk ik.

Vandaag is het de laatste hele dag in Barcelona. Ik was een beetje gaar van het avondje stappen die avond daar voor. Maar dat neem je op de koop toe. Je bent maar 1x in je leven in Barcelona (of misschien wel meerdere keren in de toekomst) dan moet je er ook wat van nemen niet waar. Vandaag een beetje rondgehangen en de leuke plekjes gezien. Het museum van Picasso was ook heel interessant. Zeker de tijdelijke expositie over de vergelijkingen tussen Picasso en Degas. Nou morgen ga ik richting Valencia. Eens kijken of het daar nog warmer is dan in Barcelona.

• 09 December 2010 - 20:01

Sanne:

Hoi Budi,

Leuke verhaal en foto's weer!

Mooie kerken zeg! Die wil ik ook wel graag bezoeken!

Veel plezier in Valencia en doe Maria en Santiago de groeten, als je ze ziet!

Liefs Sanne

• 09 December 2010 - 20:29

Marco & Yvon:

Klinkt weer gezellig..
    Maar shoppen kun je beter niet doen met zulke prijzen.. pffff..

Veel plezier in Valencia