Van het aangename zuiden naar het koude noorden - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Van het aangename zuiden naar het koude noorden - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Van het aangename zuiden naar het koude noorden

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

19 December 2010 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Het was tijd om het aangename Zuiden te verlaten en naar het koude noorden te gaan. Ik ging van Madrid Airport vliegen naar Edinburgh. Van alle reizen was dit de meest stressvolle! Pfffff jaja vliegen met Easyjet. Je weet hoe dat gaat. Lange wachtrijen, moeilijk personeel die er erg lang over deed om de bagage in te checken, mensen die niet weten hoe dat je bij de verkeerde balie staat en net voordat de 'gate' sluit het vliegtuig halen. Maar goed het was goedkoop en dat is waarschijnlijk het enige waar ik het voor doe. Als je bedenkt dat ik 2 uur bij het inchecken aanwezig was en den net het vliegtuig haal snap je wel dat het niet ontspannend is.

In ieder geval ik kwam aan in Schotland ik moest nog een busreis en een treinreis maken voordat ik in Glasgow was. Ninna wachtte me op en na een warme maaltijd gingen we naar haar kamer. Ninna studeert rechten in Kopenhagen (ze is Deens en zij heb ik leren kennen ook met Summercamp) en is op uitwisseling in Glasgow. Helaas heeft het niet mogen zijn dat Ninna mij de volgende dag Glasgow liet zien. Gezien de weersverwachtingen zou het de komende dagen flink sneeuwen. En zij en een vriendin van haar besloten toch maar een dag eerder het vliegtuig te pakken omdat ze anders bang waren dat ze helemaal niet naar Kopenhagen konden gaan.

Helaas voor mij moest ik Glasgow zelf verkennen. Gelukkig niet zo erg, dan kan ik het in mijn eigen tempo doen. Glasgow zelf heb ik al een keer gezien toen ik de 'Old Firm' had bezocht (een wedstrijd tussen de twee grootste clubs van Schotland: Celtic - Rangers) dus ik had het me alleen beperkt met het zien van musea en een park waar ik nooit geweest was. Ik was eigenlijk heel benieuwd naar Edinburgh. De hoofdstad van Schotland.

Eenmaal in Edinburgh liep ik naar mijn Hostel om daar in te checken. Wat me opviel was dat er veel mensen naar buiten liepen en het loeiharde gerinkel van een bel. Het bleek dat het brandalarm af was gegaan. Sta je daar met zijn allen buiten met -5 graden. De meeste nog in hun slaapspullen. Nadat de brandweer was gearriveerd bleek algauw dat het vals alarm was. Na het 'warme' welkom ben ik de eerste dag in Edinburg naar een voetbal wedstrijd gegaan: Hearts of Midlothian - Inverness. De Hearts speelde in het Tynecastle stadium. Een echt ouderwets Brits stadion tussen de huizen verborgen en plots opdoemend. Hoewel de Hearts, op de succesvolle clubs: Rangers en Celtic na de beste club is van de Schotse League, konden ze geen potten breken tegen Inverness, een middenmoter. Het werd 1 - 1. Maar daar ging het mij niet om. Zoals bij veel Britse stadions, ondanks de kou, werd er flink aangemoedigd. Zeker toen in de slotfase Hearts een stuk sterker waren dan Inverness en de overwinning zeker verdient hadden.

Dag 2 in Edinburgh was bewolkte en besneeuwde dag. Een dag met sneeuw, heel veel sneeuw met hier en daar flinke sneeuwvlagen waardoor je geen hand voor ogen kon zien. Tussen de sneeuwbuien door ploeterde ik me wel door Edinburgh heen omdat het een mooie stad is om te zien. Het staat niet voor niks op de Werelderfgoedlijst. Eerst het kasteel op de top gezien waarvan je over heel Edinburgh uit kon kijken. Daarna een museum gezien over de Schotse cultuur vervolgens de Royal Mile (The Old Town) afgelopen (een zeer bekende straat). Een andere hoge rots beklommen en vervolgens de 'New Town' gezien aan de andere kant van Princess street. Stiekem vond ik de typerende straatjes van de New Town een stuk leuker dan de Oude stad. Morgen naar Manchester de weersverwachtingen zijn goed. Geen sneeuw in de komende paar dagen. Dus ik kan gewoon treinen!

  • 20 December 2010 - 10:12

    Sanne:

    Hoi Budi,

    Leuke verslag weer!
    Veel plezier in Engeland en fijne feestdagen!

    Liefs Sanne

  • 20 December 2010 - 13:18

    Richard:

    Hey Budi,
    Voor het eerst sinds hééél lange tijd weer eens een voetbalwedstrijd gezien. Excelsior-Groningen. Errug koud. Maar wel een leuke wedstrijd. Excelsior stond met 2-0 achter, o.a. na een sullig eigen doelpunt van de keeper. Werd het toch nog 2-2. Knappe prestatie van Excelsior. Groningen had bij winst (even) bovenaan gestaan.

  • 21 December 2010 - 10:28

    Budi:

    Ha Richard,

    Nou ik heb inmiddels mijn 6e voetbal wedstrijd gehad. Ik zit momenteel in Manchester en heb de wedstrijd van Manchester City gezien tegen Everton. Een local Derby. Niet zo heftig als Man United - Liverpool FC. Maar als er een wedstrijd is tussen de steden Manchester en Liverpool dan is er altijd rivaliteit. Helaas heeft City (overigens DE voetbalclub van Manchester) geen potten kunnen breken. Everton was een stuk sterker en won met 1 - 2. Maar de sfeer was fantastisch.

  • 28 December 2010 - 20:49

    Ed:

    Hoi Budi,
    Ik zal eens een reactie plaatsen als trouwe lezer van je blogs, alleen reageer ik nooit tot nu toe dan. Het zijn mooie blogs, en hopelijk heb je nu weer wat mooie voetbalwedstrijden gezien en natuurlijk andere mooie steden in Europa.
    Nog een goede reis naar huis en jaarwisseling toegewenst.
    Groetjes
    Ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 110296

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: