De laatste loodjes... - Reisverslag uit Brugge, België van Budi Loonen - WaarBenJij.nu De laatste loodjes... - Reisverslag uit Brugge, België van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes...

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

28 December 2010 | België, Brugge

Zooo vanuit Brugge met een biertje in de hand is dit mijn laatste bestemming van mijn reis. Mijn volgende eindbestemming zal Breda zijn, mijn thuishaven. Dit is mijn laatste verslag op lokatie. Tussen Edinburgh en Brugge is er weer van alles gebeurd. Ik zal alles in een notendop vertellen hoe en wat.

Na Edinburgh ben ik door gereisd naar Manchester en Liverpool. Afgezien van de voetbal wedstrijd (Manchester City - Everton, een Local Derby ook leuk om mee te maken) in Manchester moet ik zeggen dat de stad me een beetje tegenviel. Het is moeilijk om te zeggen waarom. Maar het voelde aan als duizend in een dozijn stad die je in heel Engeland kan vinden. Het meest 'enerverende' was de snijdende kou in de hostel. Want de hostel was zeer slecht geïsoleerd en ik zat daar in een periode waar het -10 tot -15 was. Afgezien in een warm bed was alles, maar dan ook alles koud: de douches, de gezamenlijke ruimte, de receptie enz. Dat was ook niet veel anders toen ik naar Liverpool ging ook in deze hostel was het ontzettend koud. Zelfs zo koud dat het een van die nachten een van de koudste nachten in decennia was: -20!

Liverpool zelfs was in tegenstelling tot Manchester een zeer interessante stad met een rijke historie. Je had de haven die in de 19e en 20e eeuw zeer belangrijk was en nu nog steeds in oorspronkelijke staat toen de meeste panden werden gebouwd in 1850. Daarnaast de diverse oude gebouwen vanuit de historie gezien zeer interessant. Maar de 2 belangrijkste dingen waren toch: Liverpool FC en de Beatles. Het eerste is wel bekend neem ik aan. Een van de bekendste (soms ook beruchte) club. Anfield Road is charmant, old-skool en ook memorabel te gelijk. Het meeste wat me van deze club bij is gebleven is toch de Hillsborough memorial. Een gedenksteen ter nagedachtenis aan de 96 overleden supporters die doodgedrukt en vertrapt waren tijdens de halve finale in Hillsborough. Het andere wat Liverpool zo bekend maakt zijn de Beatles en Brits Rock 'n Roll. Ik had een rondleiding van de hosteleigenaar (een Beatles fan) en die bracht ons langs alle stukken van de Beatles. Een toer waar mijn moeder (die ook beatles fan is) op jaloers zou zijn.

Na Liverpool heb ik Birmingham bezocht waar ik bij een gezin mocht verblijven die ik al een aantal jaren ken vanuit de contacten met de voetbal. Geen voetbal dit keer maar kerst. Ik heb een heerlijke kerst gehad met deze lui. Op zijn Brits veel eten en veel bier maar wel super gezellig. Omdat er op 2e kerstdag geen treinen reden moest ik de bus pakken van Coventry naar London. Aldaar ik opgewacht zou worden door Paul. Paul, een engelsman, die ik al jaren ken die dol op mijn voetbalclub NAC is. Ik zou deze dag zijn club bezoeken: Queens Park Rangers (de derde keer overigens). Helaas deed de bus er behoorlijk langzaam over en kon ik een groot deel van de eerste helft van QPR - Swansea niet zien. Maar het werd helemaal goed gemaakt in de tweede helft. QPR stond met 1 - 0 voor maar het publiek werd getrakteerd op 3 extra goals. QPR won met 4 - 0. De dag erna moest Paul werken en ben ik London in gegaan om een paar bureau's te bezoeken. Jammer maar helaas maar alle reclamebureau's waren tussen Kerst en Oud & Nieuw dicht. jammer misschien de volgende keer dan?

Vandaag ben ik door 3 landen heen gegaan. Ik ben vertrokken vanuit London st. Pancras heb de Eurostar gepakt naar Lille. Overigens ben ik voor de eerste keer door de eurotunnel gereisd. Wat eigenlijk niks voorstelt: 25 minuten donker en daarna ben je aan de overkant. In Lille had ik de trein gepakt naar Kortrijk (met 2 uur vertraging omdat ik deze trein gemist had) en vanuit Kortrijk de trein gepakt naar Brugge. Eenmaal in Brugge voelde helemaal geweldig. Zelfs in het donker is deze stad supermooi te noemen. Eens kijken hoe het morgen bij daglicht eruit ziet.

  • 29 December 2010 - 10:18

    Sanne:

    Hoi Budi,

    Leuke verhaal weer!
    Geniet nog even van in Brugge!
    Een fijne jaarwisseling!

    Ik zie je in het nieuwe jaar weer!

    Liefs Sanne

  • 29 December 2010 - 11:22

    Noortje:

    Hoi Budi,

    Echt heel leuk al je avonturen zo mee te kunnen lezen. Nog even een paar dagen genieten voor jou en dan op naar je thuishaven!
    Een hele fijne jaarwisseling!

    Groetjes Noortje

  • 29 December 2010 - 22:02

    Richard:

    Hoi Budi,

    Mooi besluit van je prachtige reis door Europa. Misschien interessant om aansluitend In Europa van Geert Mak te lezen over de geschiedenis van de 20e eeuw.

    Wel thuis, een gezellige jaarwisseling & voorspoedig 2011.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 110298

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: