Ongerepte natuur in Noorwegen. - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Ongerepte natuur in Noorwegen. - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Ongerepte natuur in Noorwegen.

Door: Budi

Blijf op de hoogte en volg Budi

15 Augustus 2013 | Noorwegen, Bergen

Nu aan het einde van onze eerste hele dag in Noorwegen zijn er al weer een aantal dagen gepasseerd. En wat voor dagen. Zeer veel en leuke dingen meegemaakt. Zo hadden we tijdens de eerste gehele dag in Zweden een bezoek gebracht aan de oude stad. Maar we zouden voornamelijk de gehele dag op het eiland Djurgården blijven. Het eiland met diverse musea. Zo hadden we het Vasa museum bezocht. Voor mij is dit de tweede keer voor Mikael de eerste keer. Het schip dat net uit kust in de 17e eeuw zonk (ontworpen door een Nederlander nota bene) is rond 1960 in zijn geheel weer boven water gehaald en later ten toon gesteld in het huidige Vasa (de naam van het schip)-museum. Vervolgens naar Skansen geweest. Tijdens mijn eerste bezoek aan Stockholm dit niet kunnen bezoeken door te slecht weer. Het moet inderdaad mooi weer zijn wil je een beetje in dit openlucht museum en dierentuin rondstruinen. Diverse gebouwen gezien van rond de 18e en 19e eeuw uit het Zweedse, Noorse en Finse verleden. Na het bezoek aan Skansen terug gegaan naar de hostel om onze eigen potje te koken. Waar we in contact kwamen met een paar Nieuw Zeelanders. Waar Mikael raad mee wist aangezien hij daar is geweest. Vervolgens weer vroeg naar bed omdat we een redelijke tijd er weer uit moesten om naar onze volgende bestemming te vliegen. Van Stockholm naar Bergen is ruim een uur. We zijn interrailers die graag met de trein gaan. Maar uit tijdgebrek toch wat meer het vliegtuig gepakt. Omdat het wat makkelijker is. In totaal ben je maar 4 a 5 uur kwijt inclusief reizen, inchecken en vliegen. Terwijl de treinreis van Stockholm naar Bergen áls je gelukt hebt 12 uur duurt.

Eenmaal in Bergen aangekomen viel me algauw een ding op. Alles is zo verschrikkelijk duur. De koers is momenteel 1 euro is 7 Noorse Kronen. Het bier is zo duur als het maar zijn kan maar de rest ook. Een normale boodschappen ronde in de supermarkt voor 2 personen ben je 40 euro kwijt ipv 20. Maar goed dat zal wel de normaalste gang van zaken zijn. Bergen is naast de karakteristieke ouderwetse houten huisjes, die op de unesco lijst staan, ook bekend om zijn universiteit en het studentenleven. We vallen met de neus in de boter dat de introductiedagen in Bergen zijn. Wat me doet denken dat Mikael er ook eens achterkwam via de mail dat hij eigenlijk een week eerder in Nederland moet zijn voor de introductiedagen op de Universteit van Tilburg. In tegenstelling tot in Nederland gaan alle nieuwelingen verkleed in het kleur shirt van de opleiding en het is ook een beetje carnaval. Want ze verkleden zich als vanalles. Wel valt op dat grote groepen van dezelfde klas/opleiding als een dezelfde gaan dus je zag groepen piraten, cowboys, indianen, zusters enzovoorts. Afijn maar we waren voor Bergen gekomen. Bergen is in een dag wel alles gezien voornamelijk de oude Karakteristieke huisjes van hout. Brygge is het bekendste stuk van Bergen. Mikael wilde nog iets stouts proberen door Walvisvlees te eten. Zoals bekend is Noorwegen samen met een paar andere landen een van de weinigen waar Walvisvangst nog steeds legaal is. Ik heb een hapje geproefd maar ik vond het niet zo heel denderend smaken. Daarom had ik ook een vers stukje zalm wat ook heerlijk was.

Waar het bij Bergen voornamelijk omgaat is de natuur in de omgeving. Want dat was ontzettend genieten. De dag nadat we geland waren, zijn we vandaag een Gletsjer hike gaan doen. Een wandeling over de Gletsjer Folgefonna onderdeel van de Hardangerfjord. Het begon al vroeg in de ochtend toen we de bus hadden gepakt richting Norheimsund. Een 2 uur durende trip door de natuur, bergen en fjorden. Moe door de korte nacht was ik klaarwakker door de prachtige natuur waar we doorheen reden. Het werd nog mooier toen de bus stopte en dat we direct konden overstappen op de ferry/boot. Je kan zeggen van de Noren wat je wil maar ze zijn ontzettend efficiënt in openbaar vervoer. Een kleine trip van 20 minuten moeten we het water oversteken naar Herand. Vanuit Herand konden we de bus pakken richting de Gletsjer. Van het zonnige dal waar alles er sprookjesachtig uitzag reden we in een klein uur naar de bergtop. In mum van tijd veranderde het landschap dramatisch naar een buitenaards stil- en levenloos landschap. Eenmaal aangekomen moesten we gelijk onze uitrusting aantrekken een 'klimharnas', touw, helm, pikhouweel, goede schoenen en spikes. Na een kleine introductie konden wij de korte ronde doen, mensen die met de bus waren konden een 'kleine' ronde doen van 4 uur, wat ik overigens best lang vond. Folgefonna was trouwens ook een van de weinige skiresorts die open zijn in de zomer. De Gletsjer is in dusdanige conditie dat het ook mogelijk om in de zomer te skiën. Terwijl de skiërs omhooggingen met de lift. Gingen wij te voet. Een klim van 1 uur omhoog was het pittigst. Wat bij mij het nog moeilijker maakte dat de spikes, de ijzeren pinnen die je onder je schoen kan doen om beter grip te krijgen op het ijs, iedere keer losschoten. Af en toe moest onze groep stoppen omdat er 1 iemand was die niet zo'n goede conditie had. Na een uur de top bereikt te hebben, hebben tijdens een heerlijke zon mogen genieten van het uitzicht. Na een korte lunch en een paar anekdotes en informatie gingen we weer verder. Het gletsjer plateau op. Je kent het wel, een vlak stuk ijs dat opgebroken is in diverse stukken daar gingen we over, onder en klimmend. Niet zonder gevaar aangezien de gletsjer altijd in beweging is en de sneeuw het ijs zo bedekt dat je bepaalde gaten niet kan zien. Onze gids voorop zorgde ervoor dat alles gecheckt is zodat we door konden lopen. Na een uur op het plateau gelopen te hebben vervolgden we onze trip terug naar beneden wat ook weer een uur duurde. Uiteindelijk, zo ook hier de Noorse efficiency, kwamen we 10 minuten voordat de bus kwam aan. Dezelfde trip terug was ik afgezien van de boottrip wakker. Moe en voldaan sliep ik de hele weg terug naar Bergen.

Morgen eens kijken hoe de noordelijke fjorden boven Bergen eruit zien. Helaas zal het dan wel regenen. Vandaag heel veel geluk gehad qua weer. Zon wat sowieso zeldzaam is in Bergen omdat het ruim 200 dagen in het jaar regent. We gaan het zien. In ieder geval heb ik de gaafste ervaring voor zover erop zitten.

• 16 Augustus 2013 - 00:10

Judith:

Bij onze intro van de studentenvereniging hebben de groepen van zo'n 12 man (precies weet ik niet meer is okk alweer 4 jaar terug) ook ieder een eigen kleur shirt en en elk een eigen 'naam' sommige groepen hebben ook hun eigen attributen, dus zo vreemd en anders is het niet toch :p

Geweldige natuur zien jullie daar, ben er toch ook wel jaloers op!

• 16 Augustus 2013 - 18:50

Joke Loonen:

Zo Budi dit is weer eens genieten zo te zien. Het is leuk om alles te lezen. Maken je medereisgenoten ook een verslag van deze trip?

Groetjes uit Alphen.