De roerige historie van Slowakije - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Budi Loonen - WaarBenJij.nu De roerige historie van Slowakije - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

De roerige historie van Slowakije

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

30 November 2010 | Slowaakse Republiek, Bratislava

De dag dat ik vertrok uit Wenen had ik nog met de moeder van Richard kennis gemaakt. Het was wel grappig om te zien omdat Richard zich wel een beetje schaamde dat 'Mutti' hem even kwam op zoeken. Richard woonde nu nog maar een half jaar in zijn nieuwe woning en er moest nog van alles in de woning gedaan worden. Aangezien zijn moeder met pensioen is kwam ze spontaan even langs. Het was een korte kennismaking want een uur later zat ik op de trein naar Bratislava. De hoofdstad van Slowakije, niet te verwarren met Slovenie. Overigens die fout wordt door velen gemaakt, ook door mij.

Als je ooit van plan bent om Wenen te bezoeken kan je ook een dagtrip naar Bratislava maken, want de hoofdstad ligt nog niet eens 60 kilometer verderop. Er is wel een degelijk verschil tussen deze twee hoofdsteden aangezien Bratislava een oost-europese stad is in opkomst. Je merkt dat er enerzijds van alles wordt gedaan om aan te haken met west europa maar anderzijds zie je dat het nog wel enige tijd nodig heeft, getuige de vele verpauperde gebouwen (typische oost-blok bouw) en gaten in de wegen. Ik werd opgewacht door Juraj, een jongen die ik heb leren kennen van het Summercamp afgelopen zomer. Gelijk nadat ik gearriveerd was gingen we naar een oud kasteel buiten Bratislava: Hrad Devin. Een van de oudste kastelen (die overigens Ruines zijn) van het land. Het kasteel vond ik zelf niet zoveel bijzonders maar de omgeving was fantastisch. Ondanks het bewolkte dek en de ijskoude wind vond ik het prachtig om in het besneeuwde achterland te zijn. Even wat anders dan al die steden die ik bezocht had. Die avond gingen we wat eten: typisch slowaaks: dat is dus kool, vlees, kaas en aardappelen. Na het avondeten gingen we met de vrienden van Juraj naar de kerstmarkt. Het was een kleine kerstmarkt op de Grote Markt van Bratislava in de oude stadskern. Ik heb veel kerstmarkten gezien en bezocht de laatste tijd maar ik vond dit de meest sfeervolle.

De volgende dag ben ik samen met Juraj weer naar het oude centrum te gaan om meer de bezienswaardigheden te laten zien. Juraj zou eigenlijk werken vandaag maar de meeting die hij had was afgeblazen dus kon hij heel de dag met me mee gaan. Als eerste hadden we de UFO brug bezocht. De reden dat het zo heet was dat in het midden van de brug een hoge boog was geplaatst met daarboven op een restaurant in vorm van een schotel. Helemaal bovenin geweest en daar genoten van het uitzicht. De zon scheen vandaag dus dat was mooi meegenomen. Vervolgens het kasteel bezocht op de heuvel die naast het nationaal parlement stond. Overigens bij het parlementsgebouw was er een demonstratie aan de gang. Ook leuk om mee te maken.

Na de lunch en de grote kerk bezocht te hebben, heb ik een stadstour gehad onder leiding van een gids. Juraj ging niet mee want die moest nog even iets anders doen. Het was eigenlijk mijn prive-gids want er was niemand anders die met de rondleiding mee wilde. Dus opperste aandacht gehad van de vrouw die over de roerige historie had vertelt van Bratislava. De Barbaren, Romeinen, Slavische volkeren, Ottomanen, Hapsburgers, Hongaren, De Nazi's, Communisten… wilde deze stad hebben. afijn je snapt het wel dat over deze stad genoeg te vertellen was. In ieder geval wel een leuke aanrader om een dagtrip naar deze stad te maken. Al moet ik je wel aanraden om in ieder geval wel te verdiepen over deze stad en het land. Want ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen er geen touw aan vast te knopen is.

Na het bezoek aan de diverse bezienswaardigheden heb ik nog een museum bezocht. Met zeer interessante fotografie. Aan het eind van de dag voel je toch wel moe en zijn we wat wezen chillen in een plaatselijk cafe. Dit keer een Belgische cafe: De Witte Zwaan. Een heerlijk genoten van een Hoegaarden wit. Na 1,5 maand vreemd bier gedronken te hebben voelde dit wel eventjes als thuiskomen.

  • 01 December 2010 - 13:10

    Annette:

    Weer leuk om je verhalen te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt! je zult wel met veel indrukken thuiskomen. Nog een paar weekjes.. oeh het is zo om.. Ik zou zeggen:
    Have a nice trip!! :D
    doeiii Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 110297

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: