... Ergens op de Baltische zee - Reisverslag uit Turku, Finland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu ... Ergens op de Baltische zee - Reisverslag uit Turku, Finland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

... Ergens op de Baltische zee

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

31 Oktober 2010 | Finland, Turku

Ergens op de Baltische zee ben ik op weg richting Finland. Op de Ferry die onderweg is naar Turku (voor de Zweden åbo) Op Ferry kan ik ook op internet (gratis wel te verstaan). De laatste paar dagen waren behoorlijk druk. Dat ik bijna geen tijd had om een verslag te typen. Nu duurt die trip met de boot behoorlijk lang (12 uur) dus ik heb een zee van tijd.

Waar zal ik eens beginnen. Ik had een paar Duits sprekende dames leren kennen (uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) in de hostel en ze vroegen of ik mee ging mee stappen. Dat was het einde van mijn 2e dag in Stockholm. Aangezien ik nog niet was wezen stappen om geld uit te sparen dacht ik van. Nu moet ik maar eens gaan. Want ik vind Stockholm al een gave stad dan moet je ook kennis gemaakt hebben met het nachtleven. Met een groep zijn we naar de andere kant van Stockholm gelopen. Waarom we niet de metro hadden gepakt is mij een raadsel. Het duurde een half uur voordat ik daar was. Tot overmaat van ramp was ik mijn identiteitskaart vergeten. Ik werd niet binnen gelaten dus moest ik helemaal weer terug lopen :-S. Na terug gelopen te hebben kwam ik die Brazillianen tegen die ook met de Duitsers mee wilde gaan maar door welke redenen dan ook wat later kwamen. Dus gingen ze met mij mee, dit keer wel met de metro. Toen ik eindelijk bij de pub was. Waren de dames allemaal weg. Pffff tja toen had ik ook geen zin meer. Ik had wel een nummer van 1 van die dames maar die nam niet op of ze smste me niet terug.

De volgende dag zag ik ze bij de ontbijt tafel. Het voorval besproken en we besloten om het dit keer iets dichter bij de hostel te zoeken. Die dag ben ik trouwens naar de Globe Arena geweest. Een ronde sport/evenementen hal die een vorm had van een bol. Je had ook de 'skyview' daarmee kon je dankzij een rails langs de bol omhoog om bovenop het uitzicht van Stockholm te kunnen zien. Daarnaast had ik nog 2 musea bezocht. Het grappige was toen ik van het ene naar het andere museum liep kwam ik bij toeval het Australische tweetal tegen die ik in Oslo ontmoet had. Snel eventjes bijgepraat en toen zijn we weer onze eigen weg gegaan.

Tegen het einde van de middag ben ik naar een ijshockey wedstrijd geweest van het lokale team. AIK Stockholm - Lungården was de wedstrijd. AIK??? zou je zeggen, dat is toch een voetbalclub? Ja dat is ook een voetbalclub maar ze hebben ook een ijshockeytak. Aan gezien in de Scandinavische landen ijshockey uiterst populair is was ik wel benieuwd hoe het beleefd wordt. Er wordt naast de show ook intens beleeft op de tribune. D'r waren zelfs fanatieke supporters die continu bleven zingen. Wij kunnen het absoluut niet voorstellen. Maar d'r liep zelfs ME rond in het stadion om een oogje in het zeil te houden. De uitsupporters moeten net als bij het voetbal in Nederland in een ander vak staan met daarom heen politie. AIK Stockholm won overigens met 2 - 1. Maar ze blijven nog steeds onderaan bungelen in de competitie. Misschien daarom ook een van de redenen dat het niet uitverkocht was. Die avond ben ik voor de herkansing gegaan om een avondje te stappen. En het was een leuk avondje moet ik zeggen. Volgens de Duitsers was de pub die wij nu bezocht hadden een stuk leuker.

Vandaag moest ik helaas stockholm verlaten. Maar toen ik wakker werd was het een beetje verwarrend eigenlijk. De klok werd 1 uur terug gezet in verband met de wintertijd. Maar ik had geen idee of dat ook voor Zweden geldt. Aangezien ikzelf al een beetje uit mijn doen was omdat ook redelijk laat in bed lag en dat ik mezelf uit moest checken. Kan je wel raden dat ik me niet helemaal 100% voelde. Het was wel een lange dag omdat de Ferry die naar Turku ging pas om 19.30 vertrok. Dus ik moest heel de dag een beetje rondzwerven in de stad. Heb dan ook diverse musea bezocht. Waaronder het Vasa museum. Deze vond ik met kop boven schouders boven de rest uitsteken qua musea. Vasa is een naam van een 17e eeuws schip, de enige in die zijn soort die uit de zee getakeld is en 95% intact is gebleven.

Na het rondzwerven ben ik naar de Ferry terminal gegaan. Waar ontzettend veel mensen in de rij stonden om te gaan 'boarden'. Ik hoorde van diverse mensen, die regelmatig met de boot van Stockholm naar Turku gingen, dat het nooit zo druk was. Het was een of andere georganiseerde reis van een of andere magazine. Al die mensen hadden overigens wel een 'ouwe betten' gehalte. Sorry ma maar het waren bijna allemaal vrouwen van boven de 55 jaar. Ik besef nu dat ik backpacken veel leuker vind, dan zo'n georganiseerde reis waar alles voorgekauwd is. Doe mij maar alles zelf regelen en slapen in een goedkope cabine. Volgens mij zijn ze 3 of 4x zo duurder uit dan ik.

• 31 Oktober 2010 - 21:30

Groetjes,

Sanne

• 01 November 2010 - 12:28

Ben2:

Je schrijft een leuk verslag van je belevenissen maar wil wel eventjes opmerken dat er ook heel wat ouderen zijn die ook alles zelf uitspluizen en regelen om te gaan rondreizen met trein etc.

groetjes ben2

• 01 November 2010 - 12:52

Stephanie:

Hallo vanuit het Bredase!
    Ik moest even al je verhalen teruglezen, want ik heb natuurlijk thuis geen internet en op mn mobiel krijg ik het niet voor elkaar. Wat heb je al veel meegemaakt! Had je mijn smsjes nog gehad de dag dat je vertrok? Als ik zo lees wat je allemaal doet kan ik me voorstellen dat je heel veel indrukken te verwerken krijgt. Wel heel erg leuk dat je verschillende mensen van andere nationaliteiten leert kennen. Dankjewel nog voor je smsje op mn verjaardag. Het was heel leuk! Lekker hapjes gemaakt en michiel is ook nog langs geweest. Hij heeft het erg naar zn zin in je huisje. Je verhaal over die reclamebureaus is echt leuk. Ik ben trots op je dat je gewoon naar binnen bent gegaan. Nu je er toch bent kun je gewoon je kansen pakken en geloof me ze zullen je noooooit meer vergeten. Als ze iemand nodig hebben zullen ze het eerst aan jou denken. Goed gedaan! Blijf leuke verhalen schrijven want wil alles lezen wat je meemaakt! En doe voorzichtig! XXX Steef

• 01 November 2010 - 16:25

Budi Loonen:

@ Ben2

Nou je kent die mensen wel. Mensen 55 plussers. Die een weekendje of midweekje weggaan. En dan zich helemaal in de watten leggen. Zich helemaal klem zuipen op de Ferry en met jonge mannen (zoals ik) aan proberen te pappen en dan de volgende dagen in de bus aan sightseeing hopping doen (jeweetwel zoals de japanners) en vervolgens thuis komen dat ze een 'geweldige' vakantie hebben gehad. Met alle respect maar dat noem ik niet echt vakantie. Tenminste vakantie op mijn manier.