'Farvel' Scandinavie, Hello Germany - Reisverslag uit Bremen, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu 'Farvel' Scandinavie, Hello Germany - Reisverslag uit Bremen, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

'Farvel' Scandinavie, Hello Germany

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

08 November 2010 | Duitsland, Bremen

Pfoe de afgelopen dagen ontzettend veel gereisd. Dus je snapt wel dat ik eventjes geen zin had om een verslag te typen. De afgelopen dagen weer van alles meegemaakt.

Die avond in Tallinn vroeg de staf of we met zijn allen mee gingen om te gaan stappen in de oude stad. Aangezien ik de volgende dag al de boot moest pakken had ik het niet te laat gemaakt. Maar het was wel een leuk avondje. Met het klassieke opwarmertje vooraf zoals een drank spelletje maar ook omdat de staf zo gek genoeg was om ontzettend veel te drinken. Zoveel zelfs dat 2 stafleden twee flessen drank om ieders hand werden vast geplakt. Ze moesten wel uit deze flessen drinken voordat ze af mochten. Met een flinke groep zijn we de oude stad in gegaan. En daarbij heb ik Esten, Hongaren, een Amerikaan, een Duitsers maar vooral veel Australiers leren kennen.

De volgende dag weer terug naar Helsinki gegaan. Eerst nog een IJshockeymatch gezien tussen Helsinki IFK - Tappara. De wedstrijd was enerverend. HIFK won met 3 - 0 en er waren regelmatig opstootjes op het ijs. Zelfs zoveel dat Tappara met 4 man op de strafbank mocht gaan zitten. Maar wat is het Fins publiek saaaaaai zeg. Ik weet dat IJshockey ander publiek trekt. Maar de Finse supporters mogen wel wat meer naar de 'support' van hun Zweedse buren mogen kijken. Dat was tenminste wel echte 'support'. Na de wedstrijd ben ik doorgereisd naar Tampere. Laat in de nacht aangekomen en natuurlijk liep ik de verkeerde kant op. Gelukkig gevraagd waar ik moest zijn. Uit eindelijk had ik de hostel toch gevonden. Tampere is een leuk stadje. Een klein compact stadje met hier en daar leuke uitschieters zoals de Russische orthodoxe kerk en het oude industriegebied die helemaal omgetoverd was in een museum park. De hoogste observatie-toren beklommen en wat in de omgeving gewandeld.Toch is Tampere absoluut niet te vergelijken met Helsinki maar toch beviel Tampere veel beter. Dat komt waarschijnlijk ook door de ligging. Tampere ligt tussen twee grote meren in een gebied waar meren in overvloed zijn. Waar je ook van alles kan doen. Het toeval wilde dat ik die avond weer het Australische koppel zag die ik in Oslo (waar ik mee terug ben gereden) en in Stockholm zag. Wat een toeval. Toch maar even hun Facebook profiel aangevraagd.

De dag erna stond in het teken van reizen. Ontzettend veel reizen. Achteraf niet gehoeven aanzien je ook rechtstreeks met het vliegtuig van Tampere naar Bremen kon vliegen, een budgetvlucht wel te verstaan. Maar ach, backpackend reizen in de trein heeft ook iets. Alleen duurt het wat langer. Dus ik ben met de trein vanuit Tampere terug gereden naar Turku. En aldaar de stad gezien. Turku is dus echt niks, hier en daar een oud gebouwtje en een rivier dat er door heen stroomt. Gelukkig hoefde ik een paar uur later de boot te nemen terug naar Stockholm. Omdat het weekend was (zondagavond) was het een stuk drukker op de Ferry dan toen ik op de heenweg naar Finland ging. Een hoop dronken mensen natuurlijk (alhoewel ik de prijs van de alcohol nog steeds aan de dure kant vond). Toch nog even een gokje gewaagd in het casino en warempel ik won ruim 40 euro maar dan wel uitbetaalt in munten. Ben maar gelijk gestopt want anders past echt niks meer in mijn portefeuille.

Eenmaal aangekomen in Stockholm gelijk de trein gepakt richting Kopenhagen en daar weer overgestapt op de trein naar Hamburg. Met een klein beetje weemoed moet ik terug denken toen ik 3 weken geleden mijn reis begon in Kopenhagen. Ik mis Scandinavie wel. Denemarken maar vooral Zweden is me goed bevallen en dan met name Stockholm. Afijn we dwalen af… het was trouwens voor mij ook apart toen ik halverwege de rit Kopenhagen - Hamburg eruit moest omdat de trein een Ferry in reed en dat we drie kwartier op de boot moesten vertoeven voordat we er weer in konden en door konden reizen. Maak je dat ook weer mee. Eenmaal in Hamburg de overstap gemaakt naar Bremen.

Bremen zelf is een super leuke stad. Maar ook een mooie stad met een ontzettend mooi oud centrum. Aanradertje voor mensen die vanuit Nederland een weekendje weg willen: ga dan naar Bremen. Alles stamt uit de 14e en/of 15e eeuw. Natuurlijk een foto gemaakt van de bekende 'stadsmuziekanten'. Alleen kwam ik er later achter dat wanneer je de ezel met 1 hand vasthoudt dat je zelf ook een ezel bent. Gelukkig brengt het geen ongeluk. Maar als je het met 2 handen de voorpoten van de ezel vasthoudt en een wens doet dat deze dan uitkomt. Toch morgen maar even doen dan. Het stadhuis, de Dom, andere kerken maar het allermooiste is toch wel het 'Schnoor-viertel' (Het Schnoor-kwartier/wijk). Een stukje Bremen uit de 14e/15e eeuw met de typische straatjes, steegjes en bouwstijl van die tijd. Ik werd er echt blij van. Het had restaurantjes, musea, winkeltjes en ateliers. Bekijk de foto's dan weet je wat ik bedoel. Daarnaast ook nog het stadion van Werder Bremen gezien. Helaas niet van binnen. Was hermetisch afgesloten en de gidstoer is op woensdag. Dan ben ik helaas naar Hamburg vertrokken.

• 08 November 2010 - 18:45

Sanne:

Heeyyy Budi,

FF een geluid uit Nederland!!!
    Leuke verhaal weer!
    En supermooie foto's van de meren:D! Dat wil ik ook wel een keer in het echt zien :)!

Hier alles zijn gangetje!
    Druk met SH-Jong uiteraard!

Tot je volgende verhaal weer!

Liefs Sanne

• 11 November 2010 - 09:54

Noortje:

Hey Budi,

Wat een gave trip ben jij aan het maken zeg!Ik hoorde gister pas van ons mam dat jij op reis bent. Maar vanaf nu volg ik je dus ook, met een dikke buik achter de pc!
    Geniet ervan!

Groetjes Noortje