Sankt Pauli, Sankt Pauli, Sankt Pauli!!! - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Sankt Pauli, Sankt Pauli, Sankt Pauli!!! - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Sankt Pauli, Sankt Pauli, Sankt Pauli!!!

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

13 November 2010 | Duitsland, Hamburg

Na een aantal dagen niet lekker gevoeld te hebben gaat het nu een stuk beter. De laatste dagen in Bremen waren leuk maar omdat ik me niet zo lekker voelde kan je er ook niet echt van genieten. Maar voordat ik me niet lekker voelde had ik Bremen al wel een beetje gezien. Dus op naar Hamburg. Toen ik in Hamburg aan kwam kreeg ik al wel een indruk dat het erg anders is dan Bremen. Alles is groter in Hamburg. Van de oude gebouwen (wat er trouwens weinig van over is gebleven na de oorlog. Omdat bijna alles plat gebombardeerd is.), musea, grootte van het stadscentrum, het openbaar vervoer enz. enz. Hamburg heeft voor mijn gevoel wel iets van Rotterdam, zeker als je het met het havengebied vergelijkt, maar met een iets rauwer randje.

Mijn hostel was gelegen in de legendarische wijk: Sankt Pauli. Volgens mij wel bekend van de Reeperbahn oftewel de hoerenbuurt. Een buurt die een beetje naar lijkt als je daar 's avonds rond hangt maar eigenlijk dat niet is. Het is een beetje een rauwe volksbuurt (getuige de seksshops, stripclubs, graffiti en het vele vuil op straat) maar wel een buurt waar je op je gemakt voelt. In die 4 dagen dat ik Hamburg verbleef was naast de vele bezienswaardigheden zoals: de ontzettend mooie stadhuis, diverse kerken, musea. Veelal in het teken van het voetbal. Want de hostel waar ik verbleef was allemaal in het teken van FC Sankt Pauli de cultclub uit Duitsland of voetbal in het algemeen. De ochtend dat ik wakker werd en toen ik ging ontbijten ging het over voetbal, toen ik na een dagje in de stad Hamburg rond gehangen had en terug kwam ging het over voetbal, toen ik in het cafe bleef hangen ging het over voetbal. Daarnaast had ik een sjaaltjes ruil gedaan de eigenaresse wilde mijn NAC sjaal ruilen voor een FC Sankt Pauli sjaal. Kortom dit was echt een voetbal weekendje. Ik had overigens ook nog het stadion van HSV (Hamburg Sport Verein) bezocht.

Was er dan nog iets anders dan voetbal? Zeker wel ik ben weer diverse reclamebureau's afgegaan. Deze keer 5 bureau's in totaal. BBDO, TBWA en MCcann waren de minst succesvolle omdat de creatief directeuren of geen tijd hadden of je moest van te voren een afspraak maken. Euro RSCG en Publicis waren het meest succesvol om mijn portfolio te laten zien. Publicis was wel het hoogtepunt van de dag. Omdat de creatief directeur eigenlijk geen tijd had om mijn portfolio te zien maar steeds enthousiaster werd toen ze mijn portfolio zag. En uit eindelijk toch contact wilde onderhouden. Dus misschien wordt vervolgd.

Mijn hoogtepunt in Hamburg was toch eigenlijk vandaag. Ik heb vandaag de voetbal wedstrijd FC Sankt Pauli - Leverkusen bezocht. En dat was een fantastische wedstrijd. Ok, Der Weiss Braunen hadden verloren met 0 - 1. Maar alles deed me denken aan het oude stadion aan de beatrixstraat van NAC. Kort op het veld, tribunes van hout en verrot beton. Het dak dat deels opgetrokken is door bouwstellages en staantribunes heel veel staantribunes. Tel daarbij op dat de supporters altijd fanatiek zijn en zich negentig minuten laten horen. Dit zie je in Duitsland niet zoveel. Je hebt nog het gevoel dat deze club nog echte voetbalsfeer uitstraalt en de commercie daar ver buiten is gebleven in tegenstelling tot stadsgenoot HSV. Voor en tijdens de wedstrijd heb ik een gezin leren kennen die voor Sankt Pauli was en met hen ben ik heel de dag opgetrokken. Ik stond op de Sudcurve (Zuid tribune) waar ook de fanatiekelingen stonden. Negentig minuten lang heb ik mee gezongen, gesprongen en geschreeuwd. Voordeel was dat de helft van die songs ook in Breda worden gezongen.

Na de wedstrijd ben ik nog eventjes wat met de supporters en het FC Sankt Pauli gezin wat wezen drinken en we hebben e-mail adressen uitgewisseld zodat we elkaar op de hoogte konden houden. Ik zie ze graag in Breda verschijnen.

Morgen moet ik helaas Hamburg verlaten en ga ik naar Stuttgart en Reutlingen. Eens kijken hoe het met een ander lid van de judo is: Lee Verschuren.

  • 13 November 2010 - 22:26

    Marco En Yvon:

    Super zeg, dat je contact blijft houden door je goede portfolio!! Hopelijk gaat het iets worden!
    Enne.. voetbal is echt iets voor jou.. dus je zal je goed vermaakt hebben. haha. Betekent alleen wel n nieuw sjaaltje kopen om weer naar Nac te kunnen straks ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 917
Totaal aantal bezoekers 110335

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: