Stad met de 100 torens - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Stad met de 100 torens - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Stad met de 100 torens

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

23 November 2010 | Tsjechische Republiek, Praag

... de titel is misleidend. Eigenlijk is Praag volgens Google de stad met meer dan 500 torens. Je kan zeggen wat je wil maar Praag is een verademing nadat ik de voorgaande Duitse steden heb gezien. Het absoluut niet te vergelijken met Berlijn of Hamburg. Maar het heeft iets bijzonders. Iets Sprookjesachtigs en Slavisch Sprookje wel te verstaan. Het begon eigenlijk toen ik uit Berlijn vertrok richting Dresden. Vanuit Dresden begon het sprookje pas echt. De trein reed langs de rivier (Moldau) tussen de bergen over de grens naar Praag toe. Het weer was bewolkt, en de bewolking was zo laag dat je delen van de bergen en de rivier niet kon zien. Maar het was wel een mooi gezicht.

Het Slavische sprookje kreeg zijn vervolg in de stad Praag zelf. De dag dat ik arriveerde ben ik na het gebruikelijke ritueel, eerst een plattegrond/kaart zoeken, toeristen informatie en geld pinnen, naar de hostel gegaan. De hostel is perfect overigens. De bedden zijn al opgemaakt en je krijgt een gratis ontbijt. Dat zie je niet zoveel. Verder heb ik in de hostel een paar Argentijnen leren kennen. Ook hier weer een leuke persoonlijk verhalen gehoord. Het blijkt dat de Argentijnen allen in het Leger/Luchtmacht zitten en als VN verantwoordelijke gestationeerd zijn bij de Bufferzone in Cyprus. Kon het goed met ze vinden en ze vroegen natuurlijk dat ik een keer langs moet komen in Buenos Aires.

Praag is een mooie leuke stad. De eerste dag ben ik naar een restaurant geweest (eten en drinken kost geen drol) waar ik een traditionele Tsjechische maaltijd op heb gegeten. Dat is dus veel vlees, jus, aardappelen, brood en kool. Hoogstaand is het niet maar het was wel een leuke uitdaging om zo'n gerecht eens te proberen. Verder heb ik de oude stad bezichtigd. Zoals de markt met diverse kerken erom heen en het oude gemeentehuis met het bekende astronomisch uurwerk. Verder de oude brug op geweest die de beide stadsdelen met elkaar verbinden. Daarbij heb ik nog een beeld (Johannes Nepomuk) aangeraakt die volgens de overlevering brengt dat geluk. En als hoogtepunt heb ik het kasteel/fort gezien. Met daarin het paleis en de kathedraal van Praag (St. Vitus Kathedraal).

Morgen weer naar een ander Slavisch land: Polen.

• 24 November 2010 - 19:36

Sanne:

Hoi Budi,

Leuke verhaal weer!
    En een hele mooie stad, zo te zien aan je foto's:D!

Dat wordt ook een stad wat ik moet zien;)!

Fijne reis verder!!!

Liefs Sanne

• 24 November 2010 - 19:57

Ria Verschuren:

Hoi Buddi,

Leuk om je reis zo te volgen. Ik hoop dat jet leuk hebt gehad bij Lee in Reutlingen. Nog bedankt voor je kaartje. Geniet nog van je reis.

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010