Strenge controle grensovergang Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Strenge controle grensovergang Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Strenge controle grensovergang Noorwegen

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

25 Oktober 2010 | Noorwegen, Oslo

Inmiddels ben ik in Oslo. Na een lange reis vanuit Göteborg (een uurtje of 4) ben ik nu in Noorwegen aan beland. De dagen in Göteborg waren wel tof maar het weer werkte niet helemaal mee helaas. Maar ik heb toch veel kunnen zien van de stad. De eerste avond gezellig gepraat met iemand uit Polen, Rusland en Schotland. De 2e dag ben ik Göteborg in gegaan. Een mooie stad van Nederlandse origine. Ook leuk om te weten dat Göteborg een belangrijke rol speelde tijdens de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Je ziet wel: Nederland rulessssss! Op 1 dag 4 musea aangedaan: Göteborgs City Museum over de stad zelf: veel cultuur historische informatie, De Kunsthal met verchillende expo's waarvan 'desidentification' het beste was, Cultuur Wereldmuseum waar ik me ontzettend vermaakt heb met de expo over: destination X: waarom willen mensen graag reizen, de laatste was het Universum: leuk voor de kinderen maar het is helaas niet voor mij besteed (was wel gratis, omdat ik een Göteborg Pas had). Tussendoor ook buiten rond gekeken. En ben ik in een van de oudste wijken van Göteborg geweest: Haga (uiteraard met Nederlandse inbreng).

De tweede avond begon voor mij heel rustig en ik raakte aan de praat met een Zweedse vrouw. Heel leuk allemaal want even later kwamen er een paar Nederlanders bij zitten. Er was eventjes paniek toen een Brits meisje zich niet lekker voelde en een beetje in paniek raakte. Gelukkig probeerde we met zijn allen haar te helpen. De volgende dag voelde ze zich wel een stuk beter.

De laatste dag in Göteborg was natuurlijk fantastisch weer. Kalm water, bijna geen wind en volle zon. Mooie dag om een stad te bezoeken. Helaas moet ging ik op doorreis naar Noorwegen. Maar dat was ook een heel avontuur. Ik stapte in de trein. En ik keek nu goed uit of ik in het juiste treinstel zat. Toen ik van Malmö naar Göteborg moest zat ik wel in de juiste trein maar niet in het juiste treinstel. Want in Helsingborg liep mijn treinstel helemaal leeg. Gelukkig was er een conducteur die zei dat ik naar voren moest lopen. In de verwarring had ik bijna mijn tas achter gelaten. Gelukkig niet (afkloppen en niks zeggen). Eenmaal bij de grensovergang Zweden/Noorwegen kregen we een melding dat er een paspoort controle was. Nu had ik dat niet in de gaten omdat ik mijn MP3 speler op had. Ik zag wel op de display iets van Pasport-of-iets-dergelijks. Toen kwam er iemand langs (met camera… kom ik nog op TV ook in Noorwegen!) die vroeg om mijn pas. Even in laten kijken en is toen doorgelopen. Hij bleek iemand van de politie te zijn. Die waarschijnlijk op zoek was naar Zwartrijders. Ik zag in het stationnetje 'Ed' dat er twee passagiers werden afgevoerd.

Een stop later kwam ook de Grens-beambte langs die om mijn paspoort vroeg. Wat ik wel vreemd vond aangezien Noorwegen wel een Schengenverdrag geldt. Maar goed de vrouwelijke douane beambte (wel een van de mooiste die ik gezien heb). Begon allemaal vragen te stellen wat ik ging doen in Oslo en wat er in mijn tas zat. Of ik alcohol mee wilde nemen enzo. Waarschijnlijk was er ook iets van communicatie verwarring aangezien ze eerst aan mij vroeg wat voor nationaliteit dat ik had. Ik antwoordde met 'Dutch'. Maar waarschijnlijk verstond ze 'Deutsch' en ze vroeg of ik in Duitsland of Nederland woonde. Door die verwarring is ze blijkbaar wel door gaan vragen omdat het 'verhaal' niet echt klopte. Maar goed gelukkig vond ze het wel 'ok' zo dus kon ik gewoon mijn reis voortzetten. Net even op internet gechecked Noorwegen is inderdaad een onderdeel van het schengenverdrag maar niet van de Europese Unie. Waarschijnlijk was dat de reden dat er zo'n strenge paspoort controle was. Vond het dan wel jammer dat ik geen stempel kreeg. Overigens heb ik de eerste sneeuw weer gezien.

Zo ben nu in Oslo… beetje voorbereiden op morgen van wat ik wil zien. Overmorgen weer terug naar Zweden. Eerst naar Falkenberg (waar ik iemand ken van de Judo) en daarna naar Stockholm. Whoeiiiii eerste week voorbij (dat gaat hard!).

  • 25 Oktober 2010 - 20:26

    Marco En Yvon:

    idd. strenge controle in die trein.. kunnen ze in NL een voorbeeld aan nemen.


  • 25 Oktober 2010 - 23:23

    Ernst:

    Ziet fraai uit!

    Volgende keer ook gelijk pics van Scandinavische meiden erbij..

  • 27 Oktober 2010 - 08:50

    Jeanne Segeren:

    Ik heb je reisverslag even doorgenomen ,wel leuk weten we tenminsten wat je zoal doet.
    Hier is diepe voetbal rouw.wat een diepe nederlaag voor feyenoord .
    Sla ik net de krant open heeft nac ook al verloren met4-1 probeer het verdriet maar boven te komen. Over verliezen gesproken zaterdag heb ik € 0,78 verloren met kaarten.Budi nog veel succes met je verdere reis en geniet ervan.
    veel groete van Jan en Jeanne Segeren

  • 27 Oktober 2010 - 11:31

    Richard:

    Hoi Budi,

    Leuk om je reis te volgen, ook met foto's. Hier is het stil. Aad en Bart al weken niet meer gezien. Niels is overigens vader geworden. Zijn zoon heet Joep. Vandaag is het thuis aan het pamperen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 6171
Totaal aantal bezoekers 110299

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: