Reutlingen, Stuttgart, Manheim en Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Reutlingen, Stuttgart, Manheim en Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Reutlingen, Stuttgart, Manheim en Berlijn

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

21 November 2010 | Duitsland, Berlijn

Het is weer een week geleden dat ik mijn laatste blog had geschreven. En er is dit keer weer veel gebeurd. De afgelopen dagen heb ik weer een aantal plaatsen bezocht. Mijn reis na Hamburg kreeg een vervolg in Reutlingen. In Reutlingen zou ik een paar dagen bij een vriend verblijven van de judo: Lee Verschuren. Reuitlingen zelf is een klein stadje maar als ik eerlijk mocht zijn. Persoonlijk vond ik Reutlingen toch leuker dan Mannheim en Stuttgart. Misschien omdat in Reutlingen toch alles bewaard is gebleven vanuit het verleden. Terwijl Mannheim en Stuttgart meer moderne steden zijn en waar alles plaats gemaakt moest worden voor moderne architectuur.

Mannheim heeft natuurlijk ook zijn leuke dingen. Het grootste residentie slot van Europa en een aantal leuke musea. Helaas was de dag dat ik in deze stad was alles gesloten behalve het technische museum. Op zich best een interessante museum over alles wat met techniek te maken had. Van drukpersen, landbewerking, auto's en transport. Stuttgart daar en tegen had veel meer te bieden ten eerste omdat het de hoofdstad van de provincie Baden-Wurtenbergen is. Dus alle lokale overheden zijn hier gevestigd. In Stuttgart loopt Modern en recent modern verleden door elkaar. Het grote plein met 19e eeuwse gebouwen was wel indrukwekkend. Maar ook veel moderne architectuur in de naoorlogse jaren. Zoals het gemeentehuis en diverse musea. Diverse musea gezien zoals het museum over de geschiedenis van Baden-Wurtenbergen en het mercedes museum. Mijn bedoeling was eigenlijk dat ik het stadion van VFB Stuttgart zou bezoeken maar ze waren daar aan het verbouwen dus ben ik als alternatief naar het Mercedes museum gegaan. Geen moment spijt gehad eigenlijk. Leuk, modern museum met heel veel leuke auto's van het merk Mercedes, Daimler en Maybach.

Reutlingen had ik in een paar uur gezien maar de binnenstad is goed bewaard gebleven. Maar de campus waar ik verbleef bij Lee was nog leuker omdat er veel studenten wonen. Dus je kon het typsiche studenten leven zien van Lee. Wie er bij hem in de flat woonden maar ook de diverse grapjes en het vele (mis?)gebruik van alcohol. Maar ook veel en keihard studeren.

Na Reutlingen ben ik naar Berlijn gegaan. Aldaar ik zou slapen bij Ulli. Ulli ken ik namelijk van afgelopen zomer van het summercamp. Dus ik dacht waarom ook niet om haar op te zoeken. In dat weekend zou ik ook een volleybal toernooi hebben. De dag nadat ik arriveerde kwamen ook ander vrienden van SH-Jong die ook mee zouden doen met het volleybal toernooi. Zij waren 's nachts vanuit Nederland naar Berlijn gereden. En waren behoorlijk brak toen ze aankwamen. Na een paar uurtjes geslapen te hebben in de ochtend gingen we de stad in. Waar we alle bekenden dingen hadden gezien zoals: Brandenburger tor, Holocaust memorial, checkpoint charlie, DDR museum. Afijn je snapt het wel he, gewoon alle bekenden dingen die we kennen uit de folders. Maar als je voor de eerste keer in Berlijn bent is dat natuurlijk wel een 'must' om te zien.

Na het dagje bezienswaardigheden bezoeken in Berlijn hebben na deze dag een volleybal toernooi gehad. 5 leden van SH-Jong deed mee met de lokale slechthorende jongeren vereniging. Maar dit toernooi deed me denken toen ik voor de eerste mee deed met het lentevolleybal toernooi. Het niveau lag te hoog en wij spelen voor de eerste keer in deze samenstelling. Je kon ook zien dat de teams gewoon niet ervaren genoeg waren om een vuist te maken tegen sportteams die zowat bijna elke week met elkaar samen trainen. Tja ach… gelukkig voor mijn team (ik zat in het team van Ulli) hebben we wel een keer gewonnen. Jugendgruppe 1 won tegen jugendgruppe 2. Resultaat deed het er niet toe. Want het was gewoon heel leuk om een keer mee te doen. Ook veel contacten op gedaan zodat misschien ook Duitse teams een keer mee kunnen doen met een Nederlands toernooi.

  • 21 November 2010 - 22:52

    Richard:

    Mooie ervaringen Budi. Als je nog in Berlijn bent en tijd hebt, is het aardig om ook even rond te kijken in het stadsdeel Prenzlauer Berg. Leuke, hippe wijk.

  • 22 November 2010 - 19:27

    Budi:

    @ Richard

    Die vriendin van mij waar ik sliep woonde vlakbij Berlin Gesundbrunnen (S-Bahn station). Dat is ook vlakbij de Prenzlauer Berg. Heb de laatste dag samen met haar nog even van alles gezien. Was best leuk. Inderdaad een leuke hippe wijk. Alleen wel jammer dat het steeds duurder wordt en dat de mensen die daar heel hun leven wonen gewoon op straat worden gezet. Omdat inhalige verhuurders de huren omhoog gooien of hun huis verkopen.

  • 22 November 2010 - 21:29

    Richard:

    Zag een tijd geleden een tv-programma over de wijk. Daarin kwam naar voren dat de huizenprijzen en de huurlasten de pan uit rezen. Oorspronkelijke bewoners moesten de wijk verlaten omdat de huizen te duur waren geworden. Een wijk die nu in opkomst is, las ik, is Friedrichshain. Daar is het gentrificationproces ook in gang gezet en zullen de prijzen ook flink stijgen. Las in de krant dat de Reichtag gesloten was wegens terreurdreiging. Heb jij daar nog wat van gemerkt? Heb je de Reichstag nog kunnen bezoeken. Zeker de moeite waard. Ik vond de koepel de koepel erg interessant. De koepel is ontworpen door Norman Foster (ook de ontwerper van onze bureaus bij MIR).
    Spreek je later!

  • 23 November 2010 - 11:26

    Budi:

    Richard,

    Dat is best zonde voor zo'n karakteristieke wijk. In Hamburg gebeurd nu precies t zelfde met de wijk Sankt Pauli. Alleen t verschil is in Berlijn dat de mensen zich echt verzetten in Hamburg omdat de supporters van FC st Pauli dat ook inzien. De zijn zowat elke week rellen met de anti globalisten/fc st pauli supporters.

    De beveiliging is wel opgeschroeft maar kon de koepel toch bezoeken. Gelukkig niet in de rij van dik 1u in hoeven te staan. Die Vriendin uit Berlijn had een pas voor gehandicapten. We konden via een zij ingang de reichstag binnen komen. Niet hoeven te betalen en binnen 5min naar boven :-D.

  • 23 November 2010 - 11:30

    Richard:

    Beetje je handicap misbruiken... Wat zegt u?

  • 24 November 2010 - 19:40

    Sanne:

    Heey Budi,

    Jammer dat ik niet meekon naar Berlijn! Maar zag er heel leuk uit en leuke foto's!

    Toitoitoi!

    Liefs Sanne

  • 25 Juni 2011 - 14:53

    Jos:

    Niet netjes dat je een handicap aanwendt om in de Rijksdag te kunnen komen, geduld is een schone zaak.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 746
Totaal aantal bezoekers 110284

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: