Machtig, prachtig, mooi Slovenië - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Machtig, prachtig, mooi Slovenië - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Machtig, prachtig, mooi Slovenië

Door: budiloonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

11 Augustus 2011 | Slovenië, Ljubljana

Aangekomen in Ljubjana, de Sloveense hoofdstad, was het nog een hele klus om hier heen te komen. Maar eventjes terug in de tijd. Want bij het laatste verslag waren we in Florence gearriveerd.

De volle dag in Florence begon erg vroeg omdat het een warme nacht was in de hostel. En met avondje uit in Florence dag nacht daarvoor was het best vermoeiend als je dan om half 7 eruit gaat. Na het ontbijt, verzorgd door de hostel zelf waar we trouwens ook nog enkele Nederlanders tegenkwamen, gingen we de stad. Eerst nog even de reservering geregeld van Firenze naar Venetië. Florence is een stad die ik tijdens mijn 3 maandelijkse trip al gezien heb. Dus veelal was op herhaling. In tegenstelling tot de anderen natuurlijk niet. Gelukkig kon ik de musea wel bezoeken die ik vorig jaar niet kon zien door de museumstaking. Dus kapel de Medici heb ik dit keer wel kunnen zien. Na een lang warme dag waarbij de top beklommen hebben naar Michelangelo plaza waar we konden genieten van het mooie uitzicht over Florence. Via de andere kant van de bergtop zijn we weer naar de Romeinse brug geweest om vervolgens nog een slaapje te doen. Want ik was gebroken. Maartje en ik zijn teruggegaan waarbij Ed, Jeanine en Mikael een flyer in hun handen geduwd kregen om een segway te huren voor 1 uur. Dat hadden ze dus ook gedaan. Na m'n schoonheidslaapje en ons op gefrist te hebben zijn we wat wezen eten (waarbij Mikael en Ed lang moesten wachten op hun eten, terwijl de rest al klaar was) en een in een zwoele nacht aan de Santa Croche een biertje of cocktail gedronken te hebben. Wat kan het leven best mooi zijn dacht ik zo...

De volgende dag zou een lange worden want we moesten van Florence (Firenze) naar Ljubjana. Dat schijnt niet zo makkelijk te zijn. De voorgaande dagen hebben we veel moeten overwegen welke opties moesten pakken. We konden een directe lijn pakken van Firenze-Venetië-Ljubjana maar dan zouden we om 2 uur 's nachts aan komen. Of we konden via Nova Gorcia rijden maar dan zouden we 5x over moeten stappen. Zelfs op het forum van Worldonrails.nl werd aangegeven dat ik maar via oostenrijk moest reizen. In ieder geval het was niet eenvoudig. Maar we besloten de trip te pakken die via Trieste zou gaan.

Om 7 uur stonden we op om de laatste spullen in te pakken en daarna door te lopen naar het station. Eenmaal op het station konden we na een geïmproviseerd ontbijt (lees croissantje pakken een koffie erbij). Om half 9 zaten we op de trein naar Venetië Mestre. Aangekomen in Venetië Mestre wilde we de trein pakken naar Trieste. Met een overstap tijd van 1 minuut(!) konden we deze nooit halen met onze bepakking we zagen letterlijk de trein voor onze voeten wegrijden. Dus moesten we wachten op de volgende trein. Die 2 uur later vertrekken. Ons plan was om door te rijden naar Venetië Santa Lucia dat is het station in het oude hart van Venetië. Op zijn 'Japans' hebben we binnen 50 minuten snel een rondje gemaakt (met zware bepakking en rugzak) in de oude stad Venetië. Voor Maartje en Ed een welkome afwisseling omdat ze er nooit geweest zijn. Voor mij, MIkael en Jeanine is dit gesneden koek. Jammer dat we niet wat langer de tijd hadden anders had ik het San Marco plein ook kunnen laten zien. Maar goed ze hadden een goed beeld van Venetië. Na Venetië vervolgden we onze reis naar Trieste. De laatste 20 kilometer waren ontzettend mooi. Je zag de kustlijn van Italië met de middellandse zee. Met veel natuur en de typische mediterrane setting met huisje hoog in bergen en aan de kust.

Helaas hebben we niet veel kunnen genieten van Trieste. Want we hadden 10 minuten overstap tijd om de bus te pakken naar Sezana. We MOESTEN deze bus pakken want anders zouden we 2 uur moeten wachten om de bus naar Koper te pakken. Dus haastig gelopen en aan iedereen gevraagd waar ik het vragen kon waar de busterminal was om de bus naar Sezana te rijden. Snel de kaartjes gekocht en met nog een paar minuten te gaan waren we op het busperron. Alwaar we ook tijdens het instappen met een paar Duitsers aan het praten zijn die de exacte route gingen volgen die wij gingen rijden. Alleen slaan ze Ljubjana over en moesten ze gelijk door naar Zagreb. Dat maakt zo'n reis leuk, mensen tegen komen die je niet kent en gelijk een gesprek aankoppelen met reizigers of andere (lokale)mensen. Door een prachtige route kwamen we op het station van Sezana. Waar we 1,5 uur moesten wachten voordat we de trein naar Ljubjana moesten nemen. Het station van Sezana stelt niet zo veel voor. Een station vergelijk zoals station Lage Zwaluwe of Rotterdam Noord. Maar het had wel wat om in een piepklein stil dorpje te wachten. We werden nog aangesproken door een dronken lokale bekendheid die alleen maar 'pardone' zei. Na een snelle hap wilden we de trein pakken. Maar de trein was stuk! Dus moesten we net als bij de NS een stuk met de bus rijden en daarna een stoptrein pakken naar Ljubjana. Maar ik heb er geen spijt van dat ik die stoptrein naam. Wat is Slovenië mooi! Niet normaal veel groen, veel natuur en veel bergen. Als ik je iets aan kan raden is het wel om naar Slovenië te gaan. Ik zou dit land eerder aanraden dan Oostenrijk of Zwitserland. Daarbij is het nog goedkoper.

In Ljubjana snel nog even lokaal eten gegeten in een lokaal restaurant snel een blik door de stad geworpen, daarna nog een drankje gedaan en naar bed. De volgende dag hadden we een lekker ontbijt, zelf klaargemaakt, met ei en ham. En daarna zijn we de stad ingegaan. Ik was positief verrast over Ljubjana. Als ik aan een stad in de Balkan denk dan denk ik aan grauwe steden met een vibrerend gevoel aan stadsleven. Maar Ljubjana voelt eerder aan als een provinciestad met een goed gevoel voor authentiek historisch. De Rivier die door de stad stroomt geflankeerd door oude gebouwen in de oude stad. Het kasteel bovenop de berg met een toren waar we ingeklommen zijn (moest je voor betalen maar zonder dat we het doorhadden liepen we met een groep Italiaanse toeristen mee onder leiding met een gids. Dus we konden gewoon door lopen). Verder nog het Sloveens nationaal museum gezien en terrasjes gepakt en gegeten. Het is echt een aanrader om de oude stad van Ljubjana aan te doen. Veelal is goed bewaard gebleven zoals de grote markt, de Habsburgse stijl van de diverse gebouwen. De bekende 3-bruggen op de grote markt. Het is een genot om hier te zijn.

Ik typ dit bericht nu net dat we terug zijn uit de stad. De rest ligt een schoonheidsslaapje te doen. En ik ga samen met Mikael een potje koken. Dat wordt het volgende avontuur :-).

• 11 Augustus 2011 - 19:55

Joke Loonen:

Mooi al de foto s en het reis verslag Budi.Zo kunnen we het goed volgen.
    Groetjes aan iedereen daar en geniet er maar van.
    Liefs Ma

• 12 Augustus 2011 - 10:20

José Beck:

Eén ding is zeker, jullie gebruiken de interrailkaart wel! Succes met het koken:}

• 12 Augustus 2011 - 15:34

Birgitt Schutte:

Heel heel heel veel plezier met jullie reis. Ik ga jullie zeker volgen via de verslagen.

• 12 Augustus 2011 - 18:18

Antoinette Kroot:

Echt leuk om te lezen. En wat doen jullie veel. Zo blijven we goed op de hoogte. De foto's zijn ook mooi. Doe die slaapkop maar de groeten.
    Groeten aan allemaal.

• 12 Augustus 2011 - 20:09