Arabische Extravagantie - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Budi Loonen - WaarBenJij.nu Arabische Extravagantie - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Budi Loonen - WaarBenJij.nu

Arabische Extravagantie

Door: Budi Loonen

Blijf op de hoogte en volg Budi

05 Januari 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Onder het versterkte gezang van het avondgebed. Is de eerste dag van mijn wereldreis goed verlopen. Een dag dat je op reis gaat is best een hele opgave. Eerst had ik nog een paar kleine dingen de backpack inpakken, wat natuurlijk heel klungelig ging, en dan de laatste moment voor vertrek. In de auto gestapt en richting Schiphol gereden. Een emotioneel moment met je ouders en met je zus sta je dan er op een gegeven moment alleen voor. Het vliegtuig waar ik mee ging was vertraagd en dat maakte het voor mijn zenuwen alleen maar erger. Ruim een half uur later dan gepland zat ik in het vliegtuig. Zo moe van de vertrekdag heb ik bijna heel de vlucht geslapen. Zo vast dat ik zelfs het avondeten wat op het vliegtuig werd opgediend heb gemist.

Tegen de ochtendgloren werd ik wakker terwijl de helft van de passagiers nog sliep. Mijmerend uit het raampje kijkend naar beneden. Waar in een desolaat landschap, de woestijn, overal werd afgefakkeld. Illustre namen zag ik de display zoals Basra, Teheran, Abu Dhabi. Niet veel later landde het vliegtuig. Best lekker om in een warm land te zitten terwijl het in Nederland best koud is. Rond de 25 graden was het alweer.

Bij de paspoort controle heb ik voor de eerste keer weer iets van een andere cultuur meegemaakt. De bureaucratie van de arabieren is traag maar dan zeerrrrr traaaaag. 6 mensen voor mij en daar hebben die douanebeambten een half uur over gedaan. Het schijnt nog erger te zijn als je in het hoogseizoen komt (rond de kerstvakantie). Nadat ik ingechecked heb in mijn hostel kwam niet veel later Ali langs. Een local die ik via een Nederlandse vriend heb leren kennen. Hij was er niet zo heel lang maar legde wel uit wat de highlights waren in de stad. Vanavond zal ik wat meer van het nachtleven meekrijgen omdat hij dan wat meer tijd heeft.

Dubai is een moderne stad maar wel een stad die razendsnel aan het uitbouwen is. Alsof je het spel SimCity zit te spelen. Met de modernste faciliteiten. Wat me ook opviel is dat meer dan de helft van de mensen gastarbeider zijn en dat er van locals nauwelijks te zien zijn. Pakistani, mensen uit Bangladesh, mensen uit Maleisië, Indonesië en zelfs West-Europa. Alles is gebaseerd om het snelle geld verdienen en de loef afsteken naar andere landen in de regio en misschien ook van de wereld. Zoals de Burj Khalifa... de hoogste toren ter wereld van ruim 800 meter hoog. Aangezien ik toch niet zo veel te doen had ben ik naar boven geweest. Wat uit eindelijk duurder was dan gedacht. Maar goed je bent hier maar 1 keer. Ook het extravagante in de diverse shopping malls. En dan heb ik het nog niet eens over de dikke Ferrari's en Bentley's die voor de deur staan. Maar een enorme aquarium die in een ziekenhuis niet zou misstaan, of een enorme waterval of we bouwen een IJshockey baan in een winkelcentrum. Je komt ogen en oren te kort wat betreft de diverse dure merken die daar te koop zijn.

Toch voelt dit wel als een zielloze stad. Hoe mooi het er allemaal uit ziet het is zo snel gebouwd wat de stad en het land een beetje ontbreekt aan eigen identiteit. Als je alleen maar meet met andere rijke landen, wie ben je dan zelf?

Morgenvroeg na een korte stop-over hier in Dubai naar Kathmandu. Het contrast kan niet groter zijn over de Rijkdom alhier in de vorm van materialisme of de Rijkdom in de vorm van imposante cultuur en natuur. Daarbij is Nepal niet een van de rijkste landen ter wereld. Misschien is het juist goed om hier te beginnen en dan, hopelijk, te beseffen dat je al dat geld niet eens nodig hebt.

Foto's vind je trouwens op mijn website: www.budiloonen.com

  • 05 Januari 2015 - 20:12

    Marie-Louise:

    Mooie en wijze inzichten die je al op je eerste dag van je grote reis hebt opgedaan! Dat beloofd wat!

  • 05 Januari 2015 - 22:00

    Toos Verhoeven-van Raamsdonk:

    Budi, wat leuk om jouw ervaringen te lezen.We hebben alleen maar gehoord van Dubai en nooit gedacht: dat moeten we zien! Je bevestigt onze motivatie. We denken inderdaad dat authenticiteit daar ver te zoeken is. We wensen jouw verder heel veel inspirerende ervaringen toe!

  • 06 Januari 2015 - 10:15

    Jeanne Segeren:

    budie, heel veel sucses op je wereld reis ,geniet er van.
    Groeten jan en Jeanne segeren

  • 06 Januari 2015 - 14:31

    Frans:

    Leuke verslag! Dubai heeft ook oudheid. Zo te lezen was je helaas niet bij Oud Dubai (centrum van Dubai) geweest. Daar kan je ook in oude bootjes naar overkant varen. 1 dag heel Dubai verkennen is inderdaad niet mogelijk haha.

    Veel succes verder met je reis!

  • 09 Januari 2015 - 20:45

    Gijs:

    Ey Budi! Wat tof dat je n goede start hebt gemaakt. Al een flinke beleving in Dubai! Dat is nog maar t begin ;). Good luck!

Tags: dubai, VAE, Olie, Welvaart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Budi

Een reiziger die zich graag verleiden om alles met de trein te doen. Maar soms ook ook verre reizen met het vliegtuig, benenwagen, bus enzovoorts zolang de reis ervaring belangrijker is dan de bestemming. Daarnaast ben ik een fanatiek groundhopping fan: buitenlandse voetbalwedstrijden, clubs en stadions (grounds) bezoeken en buitenlandse fans ontmoeten. Daarnaast ook een uitstapje naar het buitenland zonder voetbal verplichtingen zit er ook altijd in.

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 110306

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Wereldreis part II - Azië

04 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Wereldreis 2015

12 Augustus 2013 - 30 Augustus 2013

Interrail 2013 - van Noord naar Zuid Europa

09 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Interrail trip 2012 - Centraal Europa

07 Augustus 2011 - 29 Augustus 2011

Interrail trip Centraal - midden Europa en Balkan

19 Oktober 2010 - 31 December 2010

Trip door Europa

Landen bezocht: